دوربین مداربسته بولت چیست

دوربین مداربسته بولت چیست | کاربرد، ویژگی و نقاط ضعف
آنچه در این نوشته خواهیم گفت

همیشه امنیت یکی از مهم ترین اولویت ‌های بشر بوده است. با گسترش تکنولوژی در این عصر  دوربین‌ های مدار بسته به صورت بیست و چهار ساعته در خدمت ما هستند تا بر اماکن مختلف نظارت کنند. دوربین مدار بسته بولت نوعی دوربین امنیتی است که در اماکن مختلفی استفاده می‌ شود. به صورت کلی دوربین ‌های مدار بسته به دو دسته داخلی و خارجی ساختمان تقسیم می ‌شوند. دوربین مدار بسته بولت در گروه دوربین ‌های خارجی قرار می ‌گیرد. در این مقاله می خواهیم به سوال دوربین مداربسته بولت چیست پاسخ دهیم، پس همراه ما باشید.

هایک ویژن با ارائه انواع دوربین مداربسته می تواند انتخاب هوشمندانه ای برای کسانی که می خواهند دوربین مداربسته تهیه نمایند باشد.

منظور از دوربین مدارسته بولت چیست ؟

منظور از دوربین مدارسته بولت چیست ؟

دوربین‌ مداربسته بولت به دلیل اینکه پوسته بیرونی آن‌ ها که شبیه به گلوله است به دوربین‌ های Bullet به معنی گلوله معروف شده‌اند. حتی این دوربین‌ ها به دلیل این که شبیه به رژلب هستند گاهی اوقات از اصطلاح دوربین رژلبی نیز استفاده می‌ شود. کوچک ترین دوربین‌ های بولت در ابعاد یک سیگار برگ طراحی و ساخته شده‌اند. دوربین‌ های بولت در برابر گرد و خاک و برف و باران بسیار مقاوم هستند. این مدل دوربین ­های مدار بسته به دلیل قاب کشیده‌ای که دارند قادر هستند تا لنز‌ هایی با ابعاد بزرگ را در خود جای دهند. همین خصوصیت باعث می‌ شود تا به عنوان یک دوربین نظارتی بسیار عالی برای فواصل دور عمل کنند.

این نوع دوربین ‌ها برای نصب در  تقاطع و پارکینگ‌ های عمومی و تمامی فضا هایی که نیاز به نظارت شبانه روزی دارند بسیار خوب عمل می ‌کنند. اکثر دوربین‌ های بولت مجهز به نورگیر‌ های مادون قرمز(IR) هستند تا به کار نظارت خود در تاریکی نیز ادامه دهند. این دوربین‌ ها می ‌توانند برد بلندی با دید مناسب در شب داشته باشند.

کاربرد دوربین مداربسته بولت

به صورت کلی می ‌توان گفت که در اماکن زیر بیشتر کارایی دارند و حتی در صورت نصب نبودن یک نقص امنیتی و قانونی به حساب می‌ آیند. دوربین های بولت اغلب در محیط های خارجی و فضای آزاد نصب می شوند بنابراین ضدآب بوده و دربرابر شرایط جوی بسیار مقاوم هستند. این دوربین ها جز پرکاربردترین دوربین های محیط بیرونی به شمار می آیند.

  • خیابان‌ ها و تقاطع
  • پارکینگ ‌ها
  • فرودگاه ‌ها
  • هتل ‌ها
  • سایت‌ های کارگاهی و کارخانه ‌ها
  • مدارس و دانشگاه ‌ها
  • کتابخانه ‌ها
  • پمپ بنزین ‌ها
  • بیمارستان ‌ها

انواع دوربین مداربسته بولت

دوربین مداربسته بولت همانند سایر دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارد که هر کدام مزیت ها و ویژگی های خاص خودش را دارد. در این بخش ما تعدادی از نوع دوربین مداربسته بولت را برای شما بصورت خلاصه شرح داده ایم.

دوربین بولت آنالوگ

این نوع از دوربین‌ ها جز اولین دوربین ‌های بولت می‌ باشند که از طریق کابل کواکسیال تصاویر را ضبط‌ می‌ کنند و انتقال می ‌دهند. دوربین‌ های آنالوگ عملکرد خوبی دارند اما در مقابل به دلیل اینکه هارد و دیگر تجهیزات سخت‌ افزاری در معرض تهدید می ‌باشند آسیب‌ پذیر هستند. توجه داشته باشید که تصاویر دوربین‌ های آنالوگ قدرت بزرگ نمایی زیادی ندارند البته نوع برند و لنز دوربین بسیار تعیین ‌کننده است.

دوربین بولت آنالوگ hd

این نوع دوربین‌ های بولت هنوز هم طرفداران زیادی دارند. دوربین ‌های آنالوگ hd به دلیل سادگی در اجرا و کاربرد بسیار مورد استقبال هستند. در این نوع از دوربین‌ ها انتقال تصاویر از دوربین به ضبط ‌کننده از طریق یک نتورک کابل انجام می ‌شود.

دوربین بولت تحت شبکه

این نوع دوربین ‌ها به دوربین‌ های IP معروف هستند. معمولاً از دوربین ‌های تحت شبکه در پروژه‌ های متوسط و بزرگ استفاده می‌ شود. دوربین ‌های تحت شبکه بیشتر در محیط‌ های بیرونی کاربرد دارند و به دلیل وجود تکنولوژی IP در آن‌ ها به راحتی می‌ توانید محل نصب دوربین را در شبکه تغییر دهید. نسبت به مدل و برند این نوع دوربین‌ ها و با توجه به براکت آن ‌ها بسیار انعطاف ‌پذیر بوده و شما می ‌توانید دوربین بولت را در هر جهتی که نیاز دارید تنظیم کنید. خدمات بعد از فروش نیز در انتخاب دوربین بولت بسیار مهم می ‌باشد. بسیاری از مشتریانی که دوربین مداربسته خریداری کرده اند پس از گذشت زمان متوجه نقص هایی در عملکرد آن می شوند و نمی دانند چگونه آن را برطرف سازند.

هایک ویژن این مشکل را برای تمامی مشتریانی که دوربین های مداربسته را از این شرکت تهیه نمایند حل کرده است کافیست به صفحه گارانتی ماد طلایی مراجعه نمایید تا از خدمات پس از فروش دوربین های مداربسته بهره مند شوید.

مزیت دوربین مداربسته بولت

مزیت دوربین مداربسته بولت

دوربین مداربسته بولت دارای ویژگی و مزیت هایی می باشد به همین دلیل جزو یکی از کاربردی ترین دوربین های مداربسته به شمار می رود. در این بخش می خواهیم به مزیت ها و دلیل تفاوت این نوع دوربین مذاربسته با سایر دوربین ها اشاره نماییم.

متنوع بودن مدل ها

دوربین های مداربسته بولت با داشتن تنوع می تواند انتخاب و ترجیح بیشتر مشتریان باشد. بطور کلی قابلیت دید در شب، وجود نور مادون قرمز و همچنین زوم اپتیکال می تواند دلایلی برای تمایز این دوربین با سایر دوربین ها باشد. همچنین برخی از دوربین های بولت به دلیل داشتن اتصال شبکه بی سیم وای فای موجب رقابت با دوربین های دام شده است.

تنوع در محل نصب

دوربین های مداربسته بولت را می توان در جاهای گوناگونی نصب کرد. این نوع دوربین بر خلاف سایر دوربین ها که از نظر مکان نصب دارای محدودیت می باشند، هیچ محدودتی در نصب آنها وجود ندارد و می توان در جاهایی همچون دیوار، زیر سقف، زیر شیروانی،روی حصار و روی پایه بصورت راحت نصب نمود.

انعکاس نور

دوربین های عادی و همچنین دوربین های مداربسته در مقابل نور مستقیم خورشید حساس هستند و نمی توانند تصویر ثبت شده با کیفیت و با وضوح بالا ارائه دهند و در حالت کلی تصاویر را به رنگ سفید ثبت می نمایند. دوربین های مداربسته بولت می توانند درصد رخ داد این مشکل را به حداقل برسانند و تصویر با کیفیت تری را ثبت نمایند.

معایب دوربین مداربسته بولت

این نوع دوربین مداربسته به دلیل داشتن قابلیت ها و کاربردی بودن نمی توان عیب و نقص روی آن گذاشت. اما تنها نکته ای که درباره نقص آن می توان نام برد این است که دوربین مداربسته بولت می‌تواند امکان دستکاری آن در صورت نبود محافظ برای دوربین باشد.

ویژگی های دوربین مداربسته بولت

از جمله ویژگی های بسیار مهم دوربین مدار بسته بولت، ویژگی دید در شب، لنز دوربین و کیفیت تصویر است که در این بخش به آن می پردازیم.

قابلیت دید در شب

یکی از ویژگی های دوربین های مداربسته بولت قابلیت دید در شب می باشد. البته دید در شب بودن دوربین های مداربسته در حال حاضر جزو یکی از آپشن های اصلی می باشد که اکثر دوربین ها آن را دارند. قابلیت دید در شب به گونه است که زمانی که نور به اممندازه کافی در محیط مورد نظر وجود ندارد دوربین این توانایی را دارد که تصاویر را با نور مناسب و کیفیت ثبت کند.

این قابلیت توسط LEDهای مادون قرمز که در کنار لنز دوربین قرار داده شده فرآهم می شود. همچنین در سال های اخیرتکنولوژی پیشرفته تری به نام مادون قرمز به دوربین ها اضافه شده است که کیفیت بهتری نسبت به مدل های پیشین دارد که دوربین های بولت از آن پشتیبانی می کند.

از نظر لنز دوربین

دوربین های مداربسته بولت از نظر نوع لنز به سه دسته ثابت، وریفوکال و موتورایز تقسیم می شوند. دوربین بولت با لنز ثابت در یک زاویه دید بسته و ثابت، تصاویر را ارائه می دهد که در این زمان امکان زوم و بزرگنمایی در لنز ثابت وجود ندارد. اما دوربین های بولت با لنز وریفوکال دارای زاویه دید متغیر بوده و امکان زوم و بزرگنمایی در آنها وجود دارد. تغییر زاویه دید و زوم در لنز وریفوکال باید به صورت دستی انجام شود. وجود این لنز در دوربین بولت می تواند نقطه تفاوت چشمگیری با بقیه دوربین ها باشد.

دسته دیگر یعنی لنز موتورایز همانند لنز وریفوکال هستند با این تفاوت که تغییر زاویه دید در آنها با استفاده از یک موتور کوچک و از راه دور امکان پذیر است.

از نظر کیفیت تصویر

دوربین مداربسته بولت در کیفیت تصویرهای متفاوتی تولید می شود. از کیفیت تصویر ۱ مگاپیکسل گرفته تا ۱۲ مگاپیکسل در دوربین های بولت وجود دارد. از دوربین بولت برای کاربری های با حساسیت متوسط همانند مقابل درب ساختمان، سوله ها، درب مغازه ها استفاده می شود. از دوربین های ۲ الی ۴ مگاپیکسلی بولت برای مناطق حساس مانند مقابل درب طلافروشی، کارخانجات نظامی استفاده می شود. از دوربین های ۴ تا ۸ مگاپیکسلی برای نظارت بر انبار کالاها، خطوط تولید، نظارت بر دستگاه ها استفاده می شود.

از دوربین های ۲ الی ۴ مگاپیکسلی بولت برای مناطق حساس مانند مقابل درب طلافروشی، کارخانجات نظامی استفاده می شود. از دوربین های ۴ تا ۸ مگاپیکسلی برای نظارت بر انبار کالاها، خطوط تولید، نظارت بر دستگاه ها استفاده می شود.

از نظر میدان دید

دوربین‌های بولت به دلیل امکان تنظیم میدان دید آنها بر روی محدوده خاص، معمولا کمتر به طور ناخواسته به حریم خصوصی همسایگان تجاوز می‌کنند. زیرا با تنظیم صحیح می‌توان محدوده زمین و حریم خصوصی شما را تحت پوشش قرار داد که باعث اعتراض یا نقض حریم خصوصی همسایگان نشود. محل قرارگیری و نصب دوربین‌های مداربسته بولت انعطاف‌پذیرتر هستند. آنها می‌توانند بر روی دیوارها، جلو آمدگی سقف، یا زیر سقف نصب شوند. همچنین نصب این دوربین ها از سایر دوربین ها راحت تر انجام می شود.

قیمت دوربین مداربسته بولت

قیمت دوربین مداربسته بولت

مثل هر تجهیزات دیگری قیمت دوربین نیز در تصمیم کارفرما بسیار اثر‌ گذار است. دوربین‌ های آنالوگ نسبت به سایر مدل ‌های دوربین بولت ارزان ‌تر می ‌باشند و این می‌ تواند یکی از مزیت ‌های دوربین آنالوگ باشد. دوربین‌ های بولت آنالوگ hd و IP به ترتیب نسبت به کیفیت و برند، قیمت‌ های بالاتری دارند. متأسفانه بیشتر برند ‌ها فقط به دلیل نام خود با قیمت‌ های بسیار زیادی عرضه می ‌شوند.

در کنار برند ‌های خارجی شما می ‌توانید از برند ‌های داخلی نیز استفاده کنید که نسبت به دوربین ‌های خارجی قیمت مناسب ‌تر و همین طور خدمات بعد از فروش بهتری نیز ارائه می ‌دهند. اگر چه می خواهید دوربین مداربسته بولت را از یک شرکت معتبر خریداری نمایید پیشنهاد ما به شما مراجعه به صفحه محصولات هایک ویژن و بررسی دوربین های مداربسته این شرکت می باشد تا بتوانید این دوربین مداربسته را با قیمت مناسب و با اطمینان خاطر خریداری کنید.

نصب دوربین مداربسته بولت

بعد از خریداری دوربین ‌ها پیدا کردن بهترین محل‌ برای نصب آن ‌ها مهم‌ ترین کار است. نصب دوربین‌ های بولت نسبت به دیگر انواع دوربین ‌ها ساده ‌تر می ‌باشد اما با این حال باید تمام نقاط تحت پوشش بررسی شود و میزان کابل مورد نیاز مورد برآورد قرار گیرد. در دوربین‌ های آنالوگ علاوه بر کابل DVR به کابل برق هم نیاز دارید اما در دوربین ‌های IP تنها یک کابل برای تمام موارد کافی است.

 نکاتی در هنگام خرید دوربین بولت

پیش از اینکه بخواهید دوربین مداربسته بولت را تهیه کنید باید مواردی را در نظر بگیرید و با توجه به آنها خریداری کنید.

  • چه منطقه‌ای را می‌ خواهیم تحت پوشش و نظارت قرار دهیم؟ فاصله و عرض مورد نظر ما دقیقاً چقدر است؟
  • چه دیدی نیاز داریم؟ رزولوشن ۲ مگاپیکسل یا ۴ مگاپیکسل؟
  • آب و هوا و دمای مکانی که قرار است در آن دوربین بولت نصب شود مشخص شود.
  • نصب دوربین بولت به چه تجهیزاتی نیاز دارد؟ مقدار کابل کشی تجهیزات پشتیبانی و شبکه کردن حرفه‌ای آن باید مشخص شود.
  • بهترین برند و مدل برای خرید کدام است؟

نکات زیادی برای خرید دوربین بولت باید در نظر گرفته شود اما به صورت کلی می ‌توانید از تجربه ‌های دیگران و همین طور از برند مورد نظر در پروژه ‌های مختلف استفاده کنید.

  • چطور امکان استفاده از تصاویر بر روی گوشی تلفن همراه امکان‌ پذیر می‌ شود؟

در این مورد برای استفاده از تصاویر دوربین ‌های بولت تحت شبکه باید از سرور‌ های داخلی استفاده شود تا شما بتوانید به صورت دائمی و بدون قطعی به تصاویر دوربین خود دسترسی داشته باشید.

  • به دلیل اینکه دوربین ‌های بولت در فضا ‌های بیرونی استفاده می ‌شوند بیشتر شرکت ‌ها از بدنه فلزی استفاده می ‌کنند که باید به این مورد هم توجه داشته باشید.

از دوربین مداربسته بولت در چه مکان هایی استفاده می شود ؟

دوربین مداربسته بولت نسبت به سایر دوربین ها می تواند در مکان های متفاوتی نصب می گردد. این دوربین به دلیل نوع جنس بدنه و همچنین قابلیت ضد آب بودن می تواند در فضاهای باز نیز نصب شود.

مزیت دوربین مداربسته بولت چیست ؟

این نوع دوربین مداربسته با داشتن مزیت هایی همچون دید در شب ، دارا بودن نور مادون قرمز و همچنین وجود لنز وریفوکال می تواند انتخاب مناسبی برای همه باشد.

2 پاسخ

    1. بولت یا دام بودن دوربین تاثیری در کیفیت آن ندارد و بسته به محیط نصب دوربین انتخاب می شود. برای انتخاب دوربین با کیفیت، فاکتور هایی مثل رزولوشن تصویر،رده بندی ساخت(اقتصادی، متوسط،حرفه ای و..)، امکانات پیشرفته نظیر WDR ، ۳D DNR ، برد دید درشب و.. را در نظر داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *