فناوری جدید هایک ویژن در جهت جلوگیری از آتش سوزی زباله ها

آنچه در این نوشته خواهیم گفت

[vc_row][vc_column][vc_single_image image=”33969″ img_size=”large” alignment=”center” parallax_scroll=”no”][vc_column_text text_larger=”no”]

آتش سوزی زباله

آتش سوزی هایی که در کارخانه های زباله و یا عمل بازیافت زباله رخ می دهد یک مسئله بسیار مهم و جدی در جهان است و کشورهای  بسیاری در سراسر جهان از بیش از یک بار آتش سوزی کارخانه های زباله و بازیافت در روز رنج می برند که این اتفاق مهم علاوه بر تخریب و صدمه  به محیط زیست، باعث آسیب به کارکنان ،سایت ها ، ماشین آلات و همچنین شهرت و اعتبار این کارخانه ها نیز می شود.

نکته عجیب و طنز این موضوع  که بزرگ ترین خطر آتش سوزی در تاسیات زباله می باشد، وجود باتری های لیتیوم یون آسیب دیده است. این باتری ها قابل شارژ هستند و به گونه ای طراحی شده اند که پایدارتر باشند.

علت آتش سوزی زباله چیست؟

از آنجایی که انسان ها از آغاز تا کنون زباله های بسیاری وارد کره زمین کرده اند، نیاز به عمل بازیافت در مبارزه با رفع این خطر و پایداری روز به روز بیشتر می شود.

از این رو کارخانه های متعددی برای مقابله با زباله ها ساخته شد که عمل بازیافت را انجام دهند. بازیافت فرایندی است که طی آن زباله ها و مواد دور ریختنی جمع آوری شده و بعد از پردازش، تبدیل به محصولات جدید و قابل استفاده می شوند.

بسیاری از این مواد مانند کاغذ و مقوا قابل اشتعال هستند که وقتی در یک محیط گرم و خشک مانند توده کنار هم جمع شوند، باعث افزایش گرما در توده و در نتیجه با یک جرقه باعث سوختن و آتش سوزی می شود.

گرما می تواند بدون کنترل در محیط هایی که قابل مشاهده و نظارت نیست مانند توده زباله ایجاد شود و چون توسط لایه های بیرونی زباله محافظت می شود، بدون این که دودی دیده شود فرآیند سوختن انجام شود.

بسیاری از این مواد درون زباله ها به شدت خطرناک هستند ولی باتری های قابل شارژ خطر بسیار زیادی را باعث می شوند.در واقع، طبق گزارش اخیر WEEE در چهار سال گذشته بیشتر آتش‌سوزی‌ های شدید ناشی از باتری‌ها به طور متوسط ۱.۳ میلیون یورو خسارت وارد کرده است. تکنولوژی لیتیوم یون در این باتری ها به این صورت است که مواد شیمیایی مختلف در این باتری در سلول جداگانه ای با هم کار می کنند، دیواره این سلول ها به دلیل سبک وزن شدن باتری بسیار نازک ساخته شده است در نتیجه وقتی آسیب می بینند این دیواره ممکن است سوراخ شود و عنصر های جدا شده در آن با هم ترکیب میشود و سپس باعث گرما شده و منجر به آتش سوزی و انفجار می شوند.

با آتش سوزی زباله ها چگونه مقابله کنیم؟

روش‌های سنتی برای مقابله با این مشکل، واکنش سریع به آتش‌سوزی پس از انفجار است که معمولا از سیستم های اعلام حریق و آب پاش استفاده می شود . همچنین یک “خط تلفن” به خدمات آتش نشانی محلی جهت اطلاع آتش نشانی نیز کار محتاطانه و عقلانی می باشد.علاوه بر آن سایت ها نیز از آژیر و چراغ برای هشدار دادن به مردم در مورد خطر استفاده می کنند.

در واقع می توان گفت این اقدامات پس از شروع آتش سوزی انجام می شوند, اما اکنون می توان برای پیشگیری از آتش سوزی قبل از وقوع و پیش از تجمع گرما و جرقه کاری کرد که در ادامه بحث به آن می پردازیم.

این امر پیشگیری درصدد جبران هرگرنه خسارت به  کارخانه و کاهش هزینه ها و تعمیر مجدد دستگاه ها می شود و خطرات احتمالی از قبیل آسیب به کارکنان و مردم نیز کمتر می شود.

چرا هایک ویژن؟

دوربین های حرارتی ساخت هایک ویژن برای نظارت بر دمای داخل و خارج  مواد بازیافتی استفاده می شود، به این ترتیب که این دوربین ها به گونه ای تنظیم می شوند که وقتی دما از حد معینی بالاتر برسد زنگ هشدار به صدا در می آید و اعلام خطر می کند.

پیکربندی این دوربین به این صورت است که اولین تنظیم برای یک پیش آلارم می باشد که وقتی دما از حد معینی بیشتر شود، برای اولین باربه دوربین سیگنال هایی ارسال می کند و پس آز آن وقتی دما به حد بحرانی برسد زنگ هشدار به صدا در می آید و اقدام فوری باید صورت گیرد. هر دو آلارم را می توان با استفاده از یک دوربین دو طیفی توسط کارکنانی که وضعیت را در داخل و خارج از محل نظارت می کنند ، تأیید کرد.

این دوربین ها در کنار تصاویر حرارتی تصاویر زنده ای را ارائه می دهند که به وضعیت ایجاد شده کمک بیشتری می کند. سپس با تسلط به اطلاعاتی که موقعیت تایید شده به افراد مناسب (کارمندان سایت یا از طریق یک سرویس نظارت از راه دور) می دهد، آن ها می توانند برای جلوگیری یا خاموش کردن هرگونه آتش سوزی زباله اقدام کنند.

با استفاده از نرم افزار مدیریت ویدیو HikCentral می توان تصاویر را از راه دور نیز برای مدیران ارسال کرد، سپس آن ها می‌توانند از طریق تبلت یا موبایل، هر کجا که هستند، ببینند چه اتفاقی می‌افتد.

الگوریتم های هوشمند در این دوربین های هایک ویژن این اطمینان را حاصل می کند که  باعث ایجاد آلارم کاذب نقاط داغ ناشی از نور خورشید، یا اتومبیل هایی که در محل حرکت می کنند، نشود.همچنین با تنظیم آن ها می توان به طور یکپارچه به سایر سیستم های مهار آتش مانند آبپاش ها یا درب های اتواتیک ضد حریق متصل شوند.

کلام آخر

دنیای پایداری ادامه دارد

در دنیایی که باتری های طراحی شده نیز هنگام بازیافت باعث مشکلات و خطرات زیادی می شوند، توانایی مقابله با مشکلات قبل از وقوع نیز پر رنگ تر می شود.

از این پس با استفاده از این فناوری جدید کارخانه های بازیافت می توانند آتش سوزی و خطر احتمالی این مواد قابل اشتعال را تشخیص داده و آن را به طور موثر مدیریت کنند.

این یک نمونه کلاسیک از شعار پیشگیری بهتر از درمان است که این بار به جلوگیری از آتش سوزی زباله ها مرتبط می شود.

برای مشاهده دوربین های مداربسته می توانید به صفحه لیست قیمت هایک ویژن مراجعه کنید.

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *