کاربرد DNR در دوربین‌ های مدار بسته چیست؟

DNR چیست ؟ | کاربرد DNR چیست ؟ | مزایا و معایب DNR
آنچه در این نوشته خواهیم گفت

امروزه با پیشرفت تکنولوژی وسایل کاربردی زیادی جهت آسایش افراد روی کار آمده است. از جمله این وسایل کاربردی می ‌توان به دوربین‌ های مداربسته اشاره کرد. دوربین‌ های مداربسته بنا به قیمتی که دارند از کیفیت ‌های متفاوتی برخوردار می ‌باشند. زمانی که دوربین ‌های مداربسته را در فضای مشخصی نصب کنید، ممکن است عوامل مختلفی باعث ایجاد نویز در این دوربین ‌ها شوند.  حضور نویز باعث ایجاد خط‌ های سفیدی بر روی عکس و یا فیلم‌ ها می‌شود و باعث می‌شود که از کیفیت عکس‌ ها کاسته شود.

 در این میان برای اینکه بتوانند از این اثر مخرب جلوگیری کنند از DNR در دوربین‌ های مداربسته استفاده نموده‌اند. برای اینکه بتوانید از این قابلیتDNR  در دوربین ‌های مداربسته استفاده نمایید به هیچ گونه سنسور فیزیکی نیازمند نمی ‌باشد و تنها با کمک پردازشگرها می ‌توانید مانع بروز این عارضه در دوربین ‌ها شوید. هایک ویژن با داشتن سالها تجربه در زمینه انواع دوربین های مداربسته می تواند انتخاب درست برای شما مشتریان عزیز باشد.

در ادامه‌ ی این محتوا من را همراهی کنید تا شما را با انواع نویز و کاربردهای بیشتر DNR آشناسازیم.

DNR در دوربین مداربسته چیست ؟

در ضبط و ثبت تصاویر امکان وجود نویز ها وجود دارد به گونه ای که اگر در فضای تاریکی دوربین مداربسته شروع به کار کند و از قابلیت دید در شب برخوردار نباشد تمامی تصاویر دارای نقاط سفید بسیار می باشد که این حالت موجب کاهش کیفیت تصویر می گردد. قابلیت DNR می تواند میزان نویز در تضاویر را بطور چشمگیری کاهش دهد و تصاویر را بصورت واضح تر نمایش می دهد. تصاویری که از میزان نویز کمتری برخوردار هستند به فضای ذخیره سازی کمتری نیاز دارند. همچنین این قابلیت موجب صرفه جویی در هزینه های ناشی از خرید لوازمات نورپردازی محل مورد نظر می شود.

نویز چیست ؟

نویز چیست ؟

قبل از اینکه با دلایل اصلی ایجاد نویز آشنا شویم اول به توضیح نویز بپردازیم. منظور از نویز یکسری سیگنال‌ های مزاحم می ‌باشند که باعث می ‌شوند دوربین ‌های مداربسته توانایی این را نداشته باشند تا سیگنال اصلی را به طور واضح دریافت نمایند. از جمله نویزهایی که تاثیر مخربی بر روی عکس‌ ها ایجاد می ‌کنند که در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن می‌ پردازیم.

داغ شدن پیکسل CCD

گاهی اوغات ایجاد شدن نویزها هیچ ارتباطی با پیکسل‌ های اطراف نداشته و عوامل مختلفی چون ایجاد گرد و غبار بر روی پیکسل CCD، داغ کردن پیکسل CCD، باد و باران موجب می‌شود که بر روی عکس ‌های دوربین ‌های مدار بسته نویزهایی ایجاد شود و کیفیت عکس را پایین بیاورند.

جریان الکتریسیته در دوربین‌ های مداربسته

اصلی‌ترین عاملی که باعث ایجاد نویز در دوربین‌ های مداربسته می ‌شود، حرکت جریان الکتریسیته در دوربین ‌های مداربسته می‌باشد. در این میان حضور این نویز باعث بهم ریختگی رنگ‌ها می‌شود و باعث می‌شود تصویر با رنگ اصلی نمایان نشود و یا به زبانی ساده‌تر می‌توان گفت که باعث ایجاد اختلال در ثبت تصویر می‌شود.

نویز S/N

تولید اولیه‌ ی دوربین ‌های مداربسته در پایین ‌ترین کیفیت ممکن بود. یعنی در ابتدای تولید، این دوربین‌ ها با تکنولوژی آنالوگ فعالیت مینمود. بر همین اساس تکنولوژی آنالوگ توانایی از بین بردن نویزهایی که بر روی تصاویر ایجاد می‌شد را نداشت. بر همین اساس تصاویر در کیفیت پایین و با خط‌هایی سفید رنگ ارائه می‌شد. مخصوصا زمان ‌هایی که نور کاهش می‌یافت شدت این نویزها افزایش می‌یافت. اما به مرور زمان و با پیشرفت تکنولوژی قابلیت DNR جای خود را به تکنولوژی آنالوگ داد و توانست حتی در نامناسب‌ترین شرایط نویزهای احتمالی را رفع کند و تصاویری با کیفیت را ارائه دهد.

نویز مربوط به آداپتور

در هنگام نصب دوربین ‌های مداربسته به این نکته توجه زیادی نمایید. شاید از دید شما آداپتورها نقش زیادی در کیفیت تصاویر نداشته باشند، اما اگر از آداپتور بی ‌کیفیت استفاده نمایید باعث ایجاد اختلال در جریان الکتریسیته شده و خود موجب بروز نویز در تصاویر شما می‌شود.

عوامل موثر در ایجاد نویز

عوامل موثر در ایجاد نویز

در این بخش می خواهیم به چند نمونه از مهم ترین دلایل ایجاد نویز ها بپردازیم تا با برطرف نمودن آنها بتوانیم تا حد امکان از رخ داد این اتفاق جلوگیری کنید.

فاصله‌ ی زیاد

یکی دیگر از عوامل کاربردی که نقش بسزایی در ایجاد نویز در تصاویر دوربین ‌های مداربسته دارد، دور بودن از دستگاه VDR است. پس تا جای ممکن فاصله ‌ی دستگاه از دوربین‌ های مداربسته را محدود نمایید.

استفاده از کابل‌ های بی‌ کیفیت

شما برای اینکه بتوانید بین دستگاه VDR و دوربین مداربسته‌ ی خود ارتباط برقرار نمایید، باید از کابل‌ های رابط استفاده نمایید. در این میان استفاده کردن از کابل ‌های نامناسب همانند آداپتورها می‌تواند باعث بروز نویزهایی در تصاویر شما شود.

داغ شدن دستگاه vdr

همان طور که می‌ دانید وظیفه‌ ی اصلی دستگاه VDR ضبط تصاویر گرفته شده می‌ باشد. زمانی که به دلایل مختلفی مانند ضعیف بودن آداپتور، نامناسب بودن کابل، گرد و غبار و… دستگاه VDR داغ شود، ممکن است باعث بروز نویزهایی در تصاویر شما شود.

استفاده از BNC نامناسب

زمانی که شما بخواهید دستگاه VDR را به دوربین مداربسته با کابل مرتبط نمایید، نیاز به BNC دارید. BNCها فیش‌ هایی هستند که باعث ایجاد این ارتباط می‌شود. حال به هر دلیلی اگر این BNCها ضعیف باشند باعث بروز نویز در تصاویر می‌شود. کابل های بی ان سی قابلیت های دیگری نیز دارند که در صفحه دوربین مداربسته چیست به آنها پرداخته ایم. BNCها انواع مختلفی دارند و به دسته‌ی BNCپیچی، BNCلحیمی و BNCپرسی تقسیم بندی می‌ شوند که شما می ‌توانید بنا بر نوع استفاده‌ی خود از هر یک از آن‌‌ها استفاده نمایید.

DNR در دوربین ‌های مداربسته

DNR در دوربین ‌های مداربسته

زمانی که برای اولین­ بار دوربین ‌های مداربسته به عنوان یک وسیله‌ ی کاربردی وارد بازار شد، دارای مشکلات بی ‌شماری بود. یکی از این مشکلات ایجاد نویز در تصاویر بود. بر همین اساس با روی کار آوردن قسمتی کاربردی به نام DNR توانستند از این عارضه‌ ی مخرب جلوگیری نمایند. DNR هایک ویژن یک سیستم دیجیتالی نرم افزاری است که نقش اصلی آن کم کردن میزان نویز در تصاویر دوربین‌ های مداربسته می ‌باشد. این را هم در نظر بگیرید که DNR فقط توانایی رفع نویزهای S\N که مربوط به سیگنال‌ های الکترونیکی می ‌باشد را رفع نماید.

DNR و انواع مختلف آن

DNR در دوربین ‌های مدار بسته به دو صورت دو بعدی و سه بعدی می ‌باشد که در ادامه به توضیح دقیق هر یک می ‌پردازیم.

DNR دو بعدی

اولین DNR که مورد استفاده قرار گرفت، نوع دو بعدی آن بود. تصویر برداری در این نوع DNR به گونه‌ای بود که در ابتدا به پردازش هر یک از حالت ‌های تصویر یعنی فریم ‌ها و تصاویر می ‌پرداخت و در نهایت تصاویر پردازش شده را با یکدیگر ادغام می‌ کرد و تصویر نهایی را ارائه می‌داد.

DNR سه بعدی

اما در نوع پیشرفته‌ تر آن یعنی DNR سه بعدی، پردازش تصاویر و فریم ‌ها هر کدام به صورت مجزا انجام می‌شود و در نهایت تصاویر پردازش شده با یکدیگر ترکیب می‌ شوند و مجدد تصویر ترکیب شده مورد پردازش قرار می ‌گیرد. این کار باعث می‌شود که ارائه‌ ی تصویر با کیفیت بالاتری انجام شود. بسیاری از خریداران دوربین های مداربسته پیش از آنکه خریدی را انجام دهند بدون هیچ آگاهی از فروشنده های مختلفی دوربین مورد نظر خود را خریداری می نمایند که بعد از گذشت زمان کوتاه هر گونه اختلالی که برای دوربین مداربسته پیش می آید را نمی توانند حل کنند.

لازم به ذکر است که اگر می خواهید دوربین های خود را برای همیشه سالم و همانند روز اول داشته باشید بهترین کار تهیه آنها از یک شرکت معتبر می باشد، در نتیجه شما می توانید با خرید از هایک ویژن از گارانتی هایک ویژن بهره ببرید.

مزایای تکنولوژی DNR

 مزایای تکنولوژی DNR

این تکنولوژی دارای مزیت های چشمگیری می باشد که به همین دلیل مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان قرار گرفته است.

  • از جمله مزایای استفاده از قابلیت DNR این است که باعث صرفه جویی در زمان شما می‌شود. یعنی شما برای فیلتر کردن و پردازش تصاویر دیگر نیازی به BACK-END ندارید و تمامی پردازش‌ ها داخل دوربین مداربسته انجام می‌شود.
  • تصاویر دریافتی توسط DNRها در بالاترین کیفیت ممکن است و توانایی تشخیص چهره در آن می‌باشد.
  • زمانی که تصاویر با شدت نویز بالایی ذخیره شوند نیازمند فضای ذخیره سازی زیادی می‌باشند که در صورت استفاده از DNRها شدت این نویزها کاهش میابد و دیگر نیازی به فضای ذخیره سازی زیاد نیست.

معایب تکنولوژی DNR

یکی از معایب استفاده از DNR دوبعدی در مکان‌هایی با شدت نور پایین می‌باشد. در این میان یک حاله‌ ای از جسم مورد نظر در اطراف تصویر ایجاد می‌ شود. شما می ‌توانید برای حل این مشکل یا DNR را غیر فعال نمایید که در آن صورت تصاویری با خط‌‌های سفید دریافت می‌ کنید و یا می‌توانید از DNR سه بعدی استفاده نمایید.

چگونه DNR را در دوربین‌ های مداربسته فعال نماییم؟

قبل از شروع هر کاری دوربین‌های مداربسته را نصب نمایید وبه یک رایانه متصل نمایید. بعد از نصب وارد بخش تنظیمات دوربین شوید. با ورود به این قسمت تمامی قسمت‌های مربوط به دوربین مداربسته از جمله DNRها را می ‌توانید تنظیم نمایید و DNR را در وضعیت فعال قرار دهید.

قیمت DNR در دوربین مداربسته

در حال حاضر دوربین های مداربسته با داشتن قابلیت های متعدد دارای قیمت های متفاوتی می باشند که هر فروشنده ای قیمت متنوعی را به بازار ارائه می دهند.

شما برای خرید دوربین مداربسته که درای قابلیت DNR می توانید به صفحه لیست قیمت محصولات هایک ویژن مراجعه نمایید تا از بهه روز ترین دوربین هایی که دارای قابلیت DNR می باشد مطلع شوید.

چرا در دوربین های مداربسته از قابلیت DNR استفاده می شود ؟

DNR ها می توانند با کاهش میزان نویز تصاویر علاوه بر وضوح بیشتر تصاویر مورد نظر فضای ذخیره سازی را به حد قابل توجهی کاهش دهند.

مزیت استفاده از قابلیت DNR چیست ؟

استفاده از قابلیت DNR در دوربین های مداربسته می تواند کمک بسزایی در کاهش هزینه ها و همچنین کاهش فضای ذخیره سازی داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *