پرش تصویر در دوربین مداربسته

پرش تصویر در دوربین مداربسته
آنچه در این نوشته خواهیم گفت

پرش تصویر در دوربین مداربسته، دلایل مختلفی دارد که قصد داریم در این صفحه، آن ها را بررسی کنیم. گاهی اوقات در بررسی تصاویر ضبط شده دوربین های مداربسته، با برخی از تصاویر تار و تکه تکه شده و درهم برهم مواجه می شویم. این مشکل در بسیاری از دوربین های تحت وب و آنالوگ، شایع بوده و در کیفیت تصویر ضبط شده، تاثیر نامطلوبی می گذارد. در این صورت، تشخیص چهره یا پلاک خودرو ها سخت شده و ویدیو ضبط شده، عملا ناکارآمد خواهد شد.

برای رفع مشکل پرش تصویر دوربین مداربسته، راهکار هایی ارائه خواهیم کرد، که مطمئنا با استفاده از آن ها، می توانید این مشکل را رفع و از ایجاد دوباره آن جلوگیری کنید. بنابراین پیشنهاد می کنیم این صفحه را درباره رفع پرش تصویر دوربین مداربسته، مطالعه کنید.

دلایل پرش تصویر دوربین های مداربسته

پرش تصویر در دوربین مداربسته

یکی از مشکلات مجریان دوربین های مداربسته، پرش تصویر است. در ادامه، علل پرش تصویر دوربین های مداربسته را برای شما شرح می دهیم.

نوسان ولتاژ

زمانی که ولتاژ ورودی به دوربین مداربسته پایین یا جریان دارای نوسانات برق باشد، تصویر در مانیتور، دچار پرش یا فلیکر می شود. فلیکر در دوربین، مشکلی است که ثبت و ضبط تصاویر را مختل می سازد. مهم نیست که دوربین مداربسته از چه برندی و چه قابلیت هایی دارد. مشکل سوسو زدن و پرش تصویر در دوربین، اتفاقی است که به شرایط محیط و نوسانات ولتاژ برق بستگی دارد.

تابش نور مستقیم به دوربین مداربسته

تابش نور مستقیم به دوربین مداربسته

وقتی که دوربین مداربسته، در معرض تابش مستقیم منبع نور باشد، تصویر دوربین، دچار پرش خواهد شد. برای حل این مشکل، باید مکان دوربین را تغییر دهید. اگر نمی خواهید دوربین را جا به جا کنید، می توانید فرکانس دوربین را با فرکانس نور هماهنگ و تنظیم کنید. در این حالت، روشنایی تصویر در دوربین را تغییر دهید تا مشخص شود، فلیکر در چه نقطه ای کاهش پیدا می کند.

مشکل در کابل دوربین مداربسته

هر چه طول کابل یا مسیر کابل کشی طولانی باشد، احتمال بروز اختلال و پرش در تصویر زیادتر است. به همین دلیل توجه کنید که کابل های دوربین مداربسته، به اندازه مسافت لازم باشد. در صورت بروز پرش تصویر، کابل ها را بررسی کنید که دچار پارگی و پوسیدگی نشده باشند.

همانگونه که می دانید، هایک ویژن بهترین برند دوربین مداربسته می باشد. این شرکت توانسته است با کیفیت در ساخت و جذب اعتماد کاربران، به یکی از بهترین برند های دوربین مداربسته تبدیل شود. اگر می خواهید دوربین مداربسته شما تا سالیان سال و بدون مشکل کار کند، می توانید به برند هایک ویژن شانسی برای ثابت کردن خودش بدهید.

مشکل در منبع تغذیه دوربین

ممکن از یکی از علت های پرش تصویر دوربین مداربسته، مربوط به منبع تغذیه باشد. جهت پیشگیری از پرش تصویر، از یک منبع تغذیه با کیفیت که هیچ نوع قطعی ندارد، استفاده نمایید.

محل نصب دوربین مدار بسته

محل نصب دوربین مداربسته، می تواند در ایجاد پرش تصویر تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال، اگر محلی که دوربین در آنجا قرار دارد خیلی گرم باشد، ممکن است تصویر دچار پرش شود.

وجود میدان مغناطیسی در نزدیکی دوربین مدار بسته

یکی دیگر از دلایل پرش تصویر، وجود میدان مغناطیسی مثل یک آهنربا یا هر چیز دیگری که خاصیت مغناطیسی دارد، ممکن است باعث ایجاد پرش تصویر و یا کاهش کیفیت آن شود.

فیش های BNC

فیش های BNC

ممکن است علت پرش تصویر، مربوط به کانکتور دوربین مداربسته از جمله فیش BNC باشد. لذا سعی کنید در انتخاب و خرید فیش بی ان سی و سایر لوازم جانبی دوربین مداربسته، از جنس مرغوب و با کیفیت استفاده کنید.

پایین بودن FPS یا فریم ریت دوربین

تعداد تصاویری که یک دوربین در هر ثانیه، پشت سر هم ثبت می کند را فریم بر ثانیه یا همان FPS گفته می شود. اگر FPS دوربین مداربسته، پایین باشد، بعضی از ثانیه یا لحظات تصویر جسمی که دارای سرعت بالایی است، ثبت نخواهد شد. ممکن است هنگام حرکت با سرعت بالا، تکه های تصویر قبلی همراه با تصویر حاضر همراه باشد. اصطلاحا این مساله باعث می شود که دوربین مداربسته شما، دارای جاماندگی رنگ در تصویر داشته باشد.

برای مثال، در مقابل دوربین مداربسته ای که FPS پایینی دارد، اگر دست خود را تکان دهید، مشاهده می کنید که یک هاله شبح مانند، در پشت تصویر دست شما ظاهر خواهد شد. علت این مشکل، پایین بودن فریم ریت یا همان FPS است.

رفع مشکل FPS دوربین مداربسته

فریم ریت در دوربین های تحت شبکه و همچنین دوربین های توربو HD قابل تنظیم می باشد، اما این تغییرات دارای محدودیت می باشد. تغییرات FPS، متناسب با سخت افزار به کار رفته در دوربین مداربسته است. لذا کارخانه تولید کننده دوربین مداربسته هایک ویژن، متناسب با سخت افزار به کار رفته، دارای یک حداکثر فریم ریت می باشد.

باید توجه داشت که هر چه فریم ریت دوربین مداربسته بالاتر باشد، کیفیت تصویر هم بهتر خواهد بود و قیمت بیشتری دارند. همچنین نیاز به دستگاه هایی است که دارای CPU قوی باشد که بتواند این تصاویر را پشتیبانی کند.

انواع پرش تصویر دوربین مدار بسته

دو نوع پرش تصویر دوربین مداربسته وجود دارد :

  1. پرش همه تصاویر با هم
  2. پرش یک یا برخی از کانال ها

در ادامه، هر کدام تا توضیح می دهیم.

پرش همه تصاویر با هم در دوربین مداربسته

گاهی اوقات در بخش مانیتورینگ دوربین مداربسته، مشاهده می شود که همه تصاویر پخش شده در مانیتور، قطع شده و بعد از چند ثانیه مجددا وصل می شود. این نوع پرش تصویر در دوربین مداربسته، تقریبا هیچ ارتباطی با خود دوربین مداربسته ندارد و علت آن را باید در خود مانیتور، کابل مانیتور، دستگاه رکورد و تنظیمات خروجی تصویر در دستگاه DVR یا NVR پیدا کنید.

برخی از مواقع، علت پرش تصویر دوربین مداربسته که همه با هم قطع و وصل می شوند، همخوانی نداشتن تصویر خروجی دستگاه DVR یا NVR با فرمت و کیفیت مانیتور است که این مسئله با تنظیم درست کیفیت خروجی در دستگاه رکوردر حل خواهد شد.

پرش یک یا برخی از کانال ها در دوربین مداربسته

پرش تصویر در دوربین مداربسته

وقتی که برخی از کانال های دوربین مداربسته با پرش تصویر مواجه می شوند، دیگر علت نمی تواند موارد ذکر شده در بالا باشد. در این صورت به دنبال علت، در سمت دوربین مداربسته و دستگاه رکوردر باید باشیم.

گاهی وجود نویز در تصاویر را پرش تصویر می پندارند، اما این درست نیست. نویز در تصاویر، از عوامل گوناگونی نشات بگیرد. قطع و وصل ناگهانی تصویر در دوربین های تحت شبکه و توربو اچ دی، اندکی متفاوت است که ابتدا به دوربین های توربو اچ دی می پردازیم.

پرش تصویر در دوربین مداربسته توربو اچ دی

در سیستم های دوربین مداربسته توربو اچ دی، پرش تصویر به دو عامل سخت افزاری و نرم افزاری بستگی دارد. دلیل سخت افزاری مانند قطع شدن منبع تغذیه یا قطع شدن کابل تصویر ارتباطی دوربین با دستگاه رکوردر، و دلایل نرم افزاری مانند مشکل در هم خوانی کدینگ ها یا موارد دیگر بین دوربین و دستگاه رکوردر یا وجود اشکال در نرم افزار است. البته مشکل نرم افزاری به ندرت به وجود می آید.

دوربین های معتبر یا برند، مثل برند هایک ویژن، هنگام روشن شدن، اطلاعاتی از استاندارد و موارد مرتبط با کارکرد دوربین در حد چند خط، به روی صفحه نمایش، نشان داده می شود.

برای اطلاع از گارانتی معتبر هایک ویژن، به صفحه گارانتی هایک ویژن مراجعه کنید.

با خاموش شدن دوربین و کاهش جریان ورودی دوربین، دوباره ولتاژ به سطح قبلی خود بر می گردد که با این شرایط دوربین دوباره روشن خواهد شد و به علت تاریکی و روشن شدن پروژکتور دید در شب دوربین، دوباره خاموش خواهد شد. این خاموش روشن شدن دوربین و یا پرش تصویر در دوربین مداربسته تا زمان روشن شدن محیط دوربین و تا هنگامی که نیاز به روشن شدن پروژکتور دید در شب دوربین نباشد، ادامه خواهد داشت. برای اطلاعات بیشتر و خرید این نوع دوربین ها به صفحه دوربین مداربسته توربو اچ دی هایک ویژن مراجعه کنید و به راحتی با ضمانت و خیالی آسوده خرید خود را انجام دهید.

با توجه با این مسئله، اگر بعد از قطع و وصل شدن تصویر یا به عبارتی هنگام وقوع پرش تصویر در دوربین مداربسته، این عبارات به روی صفحه نمایش داده شدند، علت از قطع و وصل شدن منبع تغذیه دوربین است که باعث خاموش و راه اندازی مجدد دوربین می شود. این موارد اغلب در زمان تاریکی و هنگامی که LED های دید در شب دوربین روشن می شوند دیده می شود. دلیل دیگر که منجر به پرش تصویر در دوربین مداربسته می شود، وجود اشکال در کابل ارتباطی یا کانکتور ها کابل ( BNC ) می تواند باشد. در این صورت با قطع و وصل شدن تصویر، دیگر خبری از نوشته های روی صفحه که نشان دهنده راه اندازی مجدد باشد، نیست و مشخص است که دوربین روشن است.

در این صورت، باید کانکتور ها و BNC ها را بررسی یا تعویض کنید. برای مثال، وقتی دوربین مداربسته را در مکان هایی مثل آسانسور نصب می کنید، به علت حرکت مداوم کابل ها در چاله آسانسور، ممکن است کابل ارتباطی خراب شود و در این صورت باید کابل را تعویض کنید.

پرش تصویر در دوربین مداربسته تحت شبکه

پرش تصویر در دوربین مداربسته تحت شبکه، به دو صورت قطع کامل تصویر و نمایش عبارتی مانند ( No Link ) به روی صفحه است، یا به صورت ثابت شدن تصویر برای مثلا یک ثانیه در هنگام کار دوربین مداربسته است. برای مشاهده این دوربین های تحت شبکه می توانید به صفحه دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن مراجعه کنید و با ضمانت خرید خود را انجام دهید. در صورتی که کاملا دوربین قطع می شود و عبارت ( No Link ) روی صفحه دیده می شود، مشکل میتواند از خاموش شدن دوربین، مشکل در سوئیچی که دوربین به آن متصل است، و یا مشکل در آی پی های شبکه مانند تداخل آی پی ها و مشکلات نرم افزاری باشد.

اما اگر پرش تصویر به صورت متوقف و مکث تصویر در بازه های کوتاه و قطع نشدن تصویر باشد، مشکل می تواند از پهنای باند شبکه، پهنای باند ورودی رکوردر و مواردی از این دست باشد.

سوالات متداول

فرق بین دوربین مداربسته تحت شبکه و توربو اچ دی در پرش تصویر چیست ؟

در مسئله پرش تصویر، دو دوربین مداربسته تحت شبکه و توربو اچ دی مطرح می باشد. این صفحه را برای آگاهی بیشتر در این مورد، مطالعه بفرمایید.

تاثیر فیش BNC بر روی پرش تصویر دوربین مداربسته چیست ؟

اگر کابل و کانکتور های BNC متصل به دوربین های مداربسته، مشکلی داشته باشند، باعث پرش تصویر یا نویز در تصویر می شود. برای اطلاعات بیشتر، این صفحه را بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *