تفاوت dvr و nvr در چیست

تفاوت dvr و nvr در چیست | مزایا و معایب آن | قیمت و عملکرد
آنچه در این نوشته خواهیم گفت

امروزه ذخیره سازی اطلاعات برای کاربران بسیار ضروری و مهم است و همینطور دستگاه های مختلفی برای کمک به این امر تولید و ساخته شده است که در این مقاله سعی در این داریم که یکی از دستگاه های تولید شده برای ذخیره سازی و ضبط اطلاعات دوربین های مداربسته را برایتان شرح دهیم.

در تمامی صنف ها و منازل دوربین مداربسته نقش بسزایی دارد که لازم به ذکر است که دوربین مداربسته بدون اتصال به دستگاه dvr و nvr توانایی ارائه خدمات را ندارد. در نتیجه این امر باید اطلاعاتی در رابطه با دستگاه های dvr و nvr کسب کنیم تا در روند استفاده از دوربین های مداربسته به مشکلی بر نخوریم.

دستگاه DVR چیست ؟

دستگاه های DVR هایک ویژن مناسب دوربین های آنالوگ و آنالوگ HD می باشد. این نوع دستگاه های ذخیره ساز از لحاظ قیمتی به صرفه تر می باشند ولی انعطاف پذیری کمی برای استفاده انواع دوربین ها داردند.

در سیستم های DVR، دوربین های مداربسته سیگنال را به صورت آنالوگ انتقال می دهند و پس از آن که دریافت سیگنال توسط دستگاه DVR انجام شود، پروسه پردازش تصاویر صورت می گیرد.

DVR توانایی انتقال تصاویر به صورت اینترنتی را هم دارد و کار و هدایت آن بسیار راحت و آسان می باشد.

DVR مخفف چه کلمه ای است ؟

DVR مخفف چه کلمه ای است ؟

DVR مخفف کلمه Digital Video Recorder می باشد که به معنای دستگاه دیجیتالی ضبط تصاویر است.

بسیاری از مردم از این دستگاه ها به علت راحتی آنها در نصب و همینطور هدایت آسان آنها استفاده می کنند.

دستگاه NVR چیست ؟

دستگاه های NVR، تصاویر را بر روی دوربین مداربسته پردازش می کنند.

دستگاه های NVR به صورت شبکه ای عمل می کنند و مورد استفاده برای دوربین های تحت شبکه می باشند.

این دستگاه تحت شبکه می تواند از دوربین های IP استفاده کند و به تنهایی از یک دستگاه تصاویر را دریافت کند. هر دوربین IP از چیپ ستی تشکیل شده است که توانایی پردازش و انتقال داده های ویدئویی را به دستگاه ضبط کننده دارد.

این نوع دوربین های تحت شبکه معمولا بر عکس دوربین های آنالوگ توانایی ضبط صدا را نیز دارند.

دستگاه های NVR منعطف تر از دستگاه های DVR هستند و همین امر باعث شده است که دوربین ها صرفا به صورت فیزیکی به دستگاه متصل نباشند.

لازم به ذکر است که بسیاری از مردم از خرید خود هراس دارند، چرا که نگران خرابی دستگاه های خود و طول عمر آنها هستند. در نتیجه این امر می توانید با خرید از شرکت هایک ویژن از خدمات گارانتی هایک ویژن بهره ببرید.

NVR مخفف چه کلمه ای است ؟

NVR مخفف چه کلمه ای است ؟

NVR مخفف کلمه Network Video Recorder می باشد که به معنای دستگاه ضبط تحت شبکه است.

از این نوع دستگاه های ضبط برای دوربین های تحت شبکه و یا به عبارتی IP استفاده می شود.

عملکرد دستگاه DVR

عملکرد دستگاه های دی وی آر به گونه ای الکترونیکی می باشد. تصاویر دوربین مداربسته با توجه به کابلی که به دستگاه DVR متصل است، تصاویر ضبط شده را انتقال می دهد.

تمامی این تصاویر در داخل دستگاه DVR کد گذاری و رمز پردازی می شوند.

عملکرد این نوع دستگاه های ضبط و ذخیره سازی بسیار راحت و قابل درک برای تمامی افراد می باشد.

امروزه با گذشت زمان و طرفداری بیش از حد کاربران از دستگاه های DVR سبب این شده است که شرکت سازندگان این دستگاه، ضبط کننده ای جدید با نام HD_dvr را به بازار عرضه کنند.

این نوع دستگاه DVR می تواند با رزولوشن بالایی تصاویر را ضبط کند و به حالت HD آنها را به نمایش بگذارد.

شما می توانید با توجه به کابل LAN تعبیه شده در دستگاه دی وی آر، آن را به اینترنت متصل کنید و سپس انتقال تصاویر را به تلفن همراه خود انجام دهید و به راحتی از اقصی نقاط جهان تصاویر خود را دریافت کنید.

دوربین های مورد استفاده در سیستم DVR، دوربین های آنالوگ و آنالوگ اچ دی هستند. این دوربین ها، به لحاظ قیمت بسیار مقرون به صرفه تر از دوربین های تحت شبکه می باشند. اما انعطاف پذیری دستگاه های DVR برای استفاده از انواع مختلف دوربین ها، بسیار پایین است.

در سیستم DVR، دوربین ها، امواج آنالوگ را به دستگاه ضبط منتقل می کنند. سپس پروسه پردازش تصاویر صورت می گیرد. 

در سیستم های DVR، کاربر باید هر دوربین را مستقیما به ضبط کننده متصل کند. همچنین در سیستم DVR، دستگاه برق دوربین ها را تامین نمی کند. برای اتصال هر دوربین، احتیاج به یک تقسیم کننده است تا بتواند برق دوربین را تامین کرد.

در دستگاه DVR، تصاویر از طریق کابل کواکسیال، مستقیما به دستگاه ضبط منتقل می شوند. سپس تصاویر ضبط شده، پردازش می شوند.

عملکرد دستگاه NVR

عملکرد دستگاه های NVR و یا تحت شبکه به گونه ای کاملا شبکه ای می باشد.

این دستگاه به راحتی به اینترنت متصل می شود و از تکنولوژی بالایی بهره می برد. این دستگاه به راحتی و با اتصال یک کابل از سمت دوربین می تواند تصاویر را به خوبی دریافت کند. لازم به ذکر است که دوربین های تحت شبکه غالبا از میکروفون داخلی بهره مند هستند و شما با خرید یک دوربین مداربسته تحت شبکه یک دستگاه میکروفون هم خریداری می کنید.

سیستم NVR، تصاویر را در دوربین ها پردازش می کنند. در این صورت، دوربین های مورد استفاده در سیستم NVR بسیار مقاوم تر از دوربین های موجود در سیستم های DVR هستند. این سیستم ها از دوربین های IP استفاده می کنند که به تنهایی یک دستگاه مستقل برای گرفتن تصویر است.

دوربین های IP، شامل یک چیپ ست می باشند که توانایی پردازش و انتقال داده های ویدئویی را به دستگاه ضبط کننده دارد. بر خلاف دوربین های آنالوگ، دوربین های IP معمولا دارای قابلیت ضبط و انتقال صدا می باشند. هرچه دوربین های IP از لحاظ سخت افزاری قوی تر باشند، دارای قابلیت های هوشمند و تجزیه تحلیلی بیشتری نیز می باشند.

در سیستم NVR هم مثل سیستم DVR، دوربین ها توسط یک کابل به دستگاه ضبط کننده وصل می شوند. هر چند این اتصال به شیوه ای کاملا متفاوت صورت می گیرد. سیستم های NVR برای انتقال داده ها از کابل شبکه RJ45 استفاده می کنند.

سیستم های NVR، انعطاف پذیر تر از سیستم های DVR توربو اچ دی هایک ویژن هستند، دلیل آن این است که دوربین های سیستم NVR، لزوما به صورت فیزیکی به دستگاه ها متصل نمی شوند و تنها باید در یک شبکه قرار بگیرند. ضبط کننده های NVR، یک سیگنال دیجیتال را از دوربین ها دریافت می کنند و کیفیت فیلم های ضبط شده به همان وضوح تصاویر دریافتی می باشد. اگر دوربین های IP، میکروفن داشته باشند، می توانند صدا را هم از طریق سیگنال های صوتی دریافتی از کابل ها، دریافت کنند.

تفاوت دستگاه DVR و NVR

تفاوت دستگاه DVR و NVR

دستگاه های ضبط نسبت به کارایی و نوع عملکرد و حتی ظاهر آنها متفاوت هستند. شما برای اینکه بتوانید از این دستگاه ها با شناخت کافی بهره ببرید، باید درباره آنها مطالعه کنید و روند عملکرد آنها و ظاهر آنها را بشناسید.

تفاوت ظاهری

تفاوت ظاهری این دستگاه ها بسیار آشکار می باشد. شما به راحتی و با کمی اطلاعات می توانید تفاوت ظاهری آنها را از هم تشخیص دهید.

اگر شما پشت دستگاه های NVR را مشاهده کنید، پورت های شبکه RJ45 را مشاهده می کنید.

در دستگاه های DVR تنها یک پورت LAN وجود دارد که برای اتصال اینترنت به دستگاه می باشد و برای اتصال دوربین به دستگاه، دارای درگاه های کواکسیال هستند.

تفاوت از نوع عملکرد دستگاه

دستگاه های DVR و NVR هر دو عملکردی یکسان دارند و تنها در نوع دوربین های مورد استفاده و نوع پردازش ویدئویی آنها تفاوت دارند.

دستگاه های DVR داده های ویدئویی ضبط شده توسط دوربین های مداربسته را داخل دستگاه رمز گذاری و پردازش می کنند، درحالی که در دستگاه های NVR، اطلاعات ضبط شده در دوربین ها پردازش می شود و سپس به دستگاه NVR انتقال پیدا می کند.

در سیستم های DVR پیچیدگی کمتری وجود دارد و کار کردن با آنها بسیار راحت می باشد ولی در سیستم های NVR به دلیل تکنولوژی پیشرفته تر کار کردن با آنها هم کمی دشوار است.

چگونگی پردازش تصاویر

پردازش تصاویر در این دو دستگاه کاملا متفاوت است. در دستگاه های DVR، تصاویر از دوربین های مداربسته به دستگاه ضبط انتقال داده می شود و سپس تصاویر، در دستگاه ضبط رمز گذاری و پردازش می شود.

در دستگاه های NVR کاملا این موضوع تغییر می کند، چرا که در دستگاه های تحت شبکه، عمل پردازش و رمز گذاری تصاویر در دوربین ها انجام می شود.

نحوه پشتیبانی و ذخیره اطلاعات

نحوه پشتیبانی این دو دستگاه هم متفاوت می باشد. در دستگاه های NVR حتی اگر تجهیزات جانبی ذخیره ساز وجود نداشته باشد، این دستگاه با ذخیره سازی داده ها و تصاویر بر روی شبکه می تواند اطلاعات را برای شما ذخیره کند.

در دستگاه های DVR باید دیسک ذخیره سازی وجود داشته باشد که حافظه و فضای ذخیره سازی آن نسبت به تعداد کانال های آن متفاوت هستند.

به عنوان مثال دستگاه های ۱۶ کاناله می توانند از ۲ عدد هارد هایک ویژن استفاده کنند و با بیشتر شدن کانال های دستگاه از فضای بیشتری برای ذخیره سازی می توان استفاده کرد.

انعطاف پذیری

دوربین های مداربسته DVR صرفا با سیم هستند و تنوع زیادی در دوربین و مدل آنها ندارند. اما دوربین های مداربسته تحت شبکه (NVR) هم تنوع زیادی در مدل های دوربین دارند. همچنین دوربین های تحت شبکه به دو دسته بی سیم و با سیم تقسیم می شوند.

پهنای باند مورد نیاز

دستگاه nvr هایک ویژن برای ضبط و ذخیره فیلم ها نیازی به اینترنت ندارند اما در صورتی که شما بخواهید از راه دور تصاویر را دریافت کنید، وجود اینترنت الزامی می باشد.

دستگاه های ان وی آر از پهنای باند شبکه داخلی استفاده می کنند، بدون اینکه اینترنتی مصرف شود. همینطور ارسال اطلاعات از طریق شبکه در این دستگاه ها صورت می گیرد.

دستگاه های DVR از مقدار کمی از پهنای باند اینترنتی برای دریافت و ذخیره تصاویر استفاده می کنند. در این بخش به صورت کلی به این موضوع پرداخته ایم، پس می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله مصرف اینترنت دوربین مدار بسته مراجعه کنید.

کیفیت تصاویر دریافتی

کیفیت تصاویر دریافتی

در سیستم DVR به دلیل آنالوگ بودن، کیفیت تصاویر در مقایسه با سیستم های NVR کمتر می باشد.

همچنین کابل های کواکسیال سیگنال های صوتی را انتقال نمی دهند ولی ضبط کننده های NVR از تعداد محدودی از درگاه های ورودی صوتی بهره می برند.

نصب

نصب در سیستم های DVR دشوار تر و زمان بر می باشد چرا که باید مسیر های کابل را شناسایی کرده و در بعضی مواقع ممکن است برای هر دوربین نیاز به پریز برق باشد.

اما در سیستم های NVR نصب به صورت کاملا آسان انجام می شود و تنها با اتصال یک کابل و یا حتی بدون کابل انجام می شود.

مزایا و معایب استفاده از دستگاه های NVR و DVR

دستگاه های DVR و NVR هرکدام کارایی متفاوتی دارند که باید هنگام خرید انها هم از مزایا و هم معایب آنها اطلاع داشته باشیم.

دستگاه های NVR نصب راحت تری دارند اما کار کردن با آنها دشوار است، در حالی که دستگاه های NVR نصب طولانی تری دارند و استفاده و کار کردن با آنها راحت تر می باشد.

همچنین دستگاه های NVR به صورت شبکه ای می باشند و شما در هر نقطه ای می توانید تصاویر را دریافت کنید و همینطور نوع پردازش آنها با دستگاه های آنالوگ متفاوت است. دوربین های تحت شبکه که برای دستگاه های nvr تولید شده اند، اغلب از میکروفون داخلی بهره می برند که همین امر مزیتی برای آن محسوب می شود.

در دستگاه های DVR تصاویر به صورت آنالوگ پردازش می شوند و دوربین های آنالوگ را ساپورت می کنند.

کار کردن با دستگاه های دی وی آر بسیار راحت تر از دستگاه های تحت شبکه می باشد. همچنین با اتصال کابل LAN به دستگاه DVR، شما می توانید انتقال تصویر بر روی تلفن همرا خود ر ا نیز تجربه کنید.

همچنین از لحاظ قیمتی دستگاه های DVR مناسب تر و به صرفه تر می باشند.

می خواهید تفاوت دی وی آر و ان وی آر را بدانید ؟ می خواهید دستگاه ان وی آر خود را با یک سرور قدرتمند جایگزین کنید ؟ نمی دانید که سرور بهتر است یا NVR ؟ به دکمه زیر مراجعه کنید و پاسخ سوال هایتان را بیابید.

DVR بهتر است یا NVR ؟

DVR بهتر است یا NVR ؟

ما در این قسمت به تمامی نکات ریز و درشت این دستگاه ها می پردازیم که شما بتوانید با کمی مطالعه متوجه این موضوع شوید که برای خرید و استفاده شما، کدام دستگاه مناسب می باشد.

قیمت NVR و DVR

در بازه قیمتی این دو سیستم می توان به این موضوع اشاره کرد که هزینه و قیمت دستگاه های DVR پایین تر و به صرفه تر از سیستم های ان وی آر می باشد.

شما می توانید برای اطلاع از قیمت های این دو محصول به صفحه لیست قیمت هایک ویژن مراجعه کنید.

سوالات متداول

تفاوت DVR و NVR در چیست ؟

تفاوت این دو سیستم در نوع عملکرد و شکل ظاهری آنها می باشد. هر کدام از این دستگاه ها کارایی و عملکرد گوناگونی دارند که با مطالعه این صفحه می توانید تمامی اطلاعات را در رابطه با این دستگاه ها بدست آورید.

مزایا و معایب دستگاه DVR و NVR چیست ؟

هر محصولی نسبت به ویژگی هایش مزایا و معایبی دارد. برای خرید هر محصول ما باید از تمامی مزایا و معایب آن مطلع شویم که در پیرو این امر می توانید صفحه ما را مطالعه کنید و تمامی مزایا و معایب دستگاه های DVR و NVR را بشناسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *