فرمت های ذخیره سازی H.264 و H.265

فرمت های ذخیره سازی H.264 و H.265
آنچه در این نوشته خواهیم گفت

با این حال که امروزه دوربین های امنیتی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند، سیستم ذخیره سازی داده های تصاویر هم نیز بسیار مهم می باشند.

از گذشته تا کنون تولید کنندگان و دانشمندان بسیار در تلاش بوده اند که فایل های ضبط شده را با حجم های کمتری ذخیره کنند تا دستگاه های ذخیره ساز بتوانند فایل های زیادی را در خود جای دهند.

در پی تلاش دانشمندان و تولید کنندگان، توانستند فرمت های ذخیره سازی را برای ذخیره و فشرده سازی فایل های دوربین های مداربسته تولید کنند تا کاربران بتوانند از فضای بیشتری برای دستگاه های ذخیره ساز خود استفاده کنند.

حال امروز می خواهیم برترین فرمت های ذخیره سازی فایل های دوربین های مداربسته را برای شما کاربران گرامی شرح دهیم تا بتوانید از حداکثر فضای دستگاه ذخیره ساز خود استفاده کنید.

منظور از فشرده سازی چیست ؟

فشرده سازی یا به عبارتی دیگر فشرده سازی داده ها به ما این امکان را می دهد که فایل ها و داده ها را نسبت به فضایی که باید در بر بگیرند کمتر کند و بدون اینکه آسیبی به داده ها برساند آنها را با حجم کمتری در اختیار ما قرار می دهد.

منظور از فشرده سازی داده ها کوچک کردن و یا به عبارتی کم حجم کردن داده ها برای انتقال و ذخیره سازی می باشد.

فرمت H.264 چیست؟

فرمت H.264 چیست؟

فرمت H.264 به راحتی برای کم کردن حجم تصاویر به دنبال فریم های بلا استفاده می گردد و با حذف و پاک کردن آنها می تواند بدون لطمه زدن به کیفیت تصویر، به ما فایل تصویری با حجم کمتر ارائه کند.

فرمت H.2564 نوعی کد گذاری روی تصاویر انجام می دهد و به دنبال نقاط همرنگ در تصویر می باشد.

بسیاری از افراد نگران طول عمر دستگاه های خود هستند، که در این باره باید بگوییم که دیگر نگرانی معنا ندارد، با گارانتی هایک ویژن دیگر مشکلی برای دستگاه و دوربین شما رخ نمی دهد.

این فرمت نوعی ذخیره سازی درون فریمی انجام می دهد. درون فریمی به این منظور است که فرمت H.264 برای اینکه هر پیکسل را جداگانه ذخیره کند، رنگ پیکسل های مشابه را با هم ذخیره می کند و به ما فایلی با حجم کمتر ارائه می دهد.

H.264 استاندارد رایج فشرده سازی تصویری و نسل پیشین  H.265 است. این فرمت در اکثر DVR ها و NVR ها مورد استفاده قرار می گیرد و همانند HEVC، با حفظ وضوح تصویر، حجم ذخیره سازی را کاهش می دهد.

برای مشاهده دوربین های مداربسته هایک ویژن با فرمت ذخیره سازی H.264 روی دکمه زیر کلیک کنید.

فرمت H.265 چیست ؟

فرمت H.265 چیست ؟

همانطور که امروزه مشاهده می کنید می دانید که رزولوشن تصاویر به ۴K ارتقا یافته است و این عمل بسیار باعث خرسندی کاربران بخاطر کیفیت تصاویر و بعلاوه باعث نگرانی میزان فضای مورد نظر برای این تصاویر برای تولید کنندگان شده است.

همانطور که می دانید هرچقدر کیفیت تصاویر ارتقا پیدا کند، فضای بیشتری برای ذخیره سازی نیاز دارد، پس در نتیجه این اتفاق فرمت H.265 به کمک تولید کنندگان شتافت تا بتوانند بدون آنکه کیفیت تصاویر افت کند، حجم آنها را کمتر کنند.

فرمت H.265 بهینه ترین حالت فرمت است و در بسیاری از دوربین های روز دنیا از این فرمت برای ذخیره سازی و انتقال داده به دستگاه های DVR و NVR استفاده می شود.

نحوه عملکرد این فرمت به گونه ای است که ابتدا تصویری که از محیط دریافت و ثبت کرده است را به عنوان فریم (Frame) پس زمینه انتخاب می کند. در دوربین مداربسته هایک ویژن می توانید از این فرمت به روز استفاده کنید و از فضای بهینه خود بهره ببرید.

این تکنولوژی تمرکز اصلی روی اشیاء با تحرک دارد و هنگامی که اشیاء متحرک وارد فریم جدید می گردد H.265 فقط کد های تصویر متحرک را به کد های فریم قبلی اضافه می کند و با اینکار به ما کمک می کند تا از فضای زیادی در دستگاه های ذخیره ساز استفاده کنیم.

برای مشاهده دوربین های مداربسته با فرمت ذخیره سازی H.265 روی دکمه زیر کلیک کنید.

فرمت HEVC چیست ؟

فرمت HEVC مخفف کلمه High Efficiency Video Coding می باشد. فرمت HVEC همان فرمت H.265 است که بسیار کار آمد می باشد و در مبحث فشرده سازی بسیار پر طرفدار است.

این فرمت جز محبوبیت بالایی می باشد چراکه خیلی قوی تر و بهینه تر از فرمت های دیگر می باشد. این فرمت توانایی ۲ برابری نسبت به فرمت های دیگر دارد. به عنوان مثال شما فایل ۲۰۰Mb را با فرمت H.264 می توانید به حجم ۱۵۰Mb برسانید اما با این فرمت می توانید حجم فایل را به ۱۰۰Mb کاهش دهید.

تفاوت H.264 و H.265 در چیست؟

تفاوت H.264 و H.265 در چیست؟

فایل هایی که توسط H.265 کدگذاری شده اند نسبت H.264، دو برابر حجم کمتری دارند. سرعت رمزگذاری در HEVC بسیار سریع تر است و استفاده از پهنای باند حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش می یابد. همچنین این فناوری با کاهش نرخ بیت رِیت تا ۵۰ درصد، می تواند کیفیت تصویر بهتری را نمایش دهد.

هردو فرمت جزو بهترین ها می باشند اما نسل جدید فرمت H.265 بسیار کار آمد تر و بدون افت کیفیت تصاویر عمل می کند و در میان فرمت ها بسیار خاص و منحصر به فرد می باشد.

برای اطلاع از قیمت دوربین های که فرمت H.265 را پشتیبانی میکنند می توانید به صفحه لیست قیمت هایک ویژن مراجعه کنید.

در نتیجه می توانید به راحتی فرمت H.265 را انتخاب کنید. باید به یاد داشته باشید که شما برای اینکه دستگاه ذخیره ساز (DVR) گران تر با فضای بیشتری تهیه نکنید می توانید از این فرمت استفاده کنید.

بهترین فرمت ذخیره سازی کدام است؟

امروزه بهترین و پرطرفدار ترین فرمت ذخیره سازی در جهان، فرمت H.265 می باشد. در حال حاضر این فرمت توانسته است خودش را به همه تولید کنندگان دوربین های مداربسته و وارد کنندگان دوربین های مداربسته ثابت کند و پیش قدم بودن در این زمینه کمک بزرگی به فروشندگان دوربین ها با فرمت H.265 کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *