دوربین مداربسته PTZ

دوربین مداربسته PTZ چیست | کاربرد دوربین مداربسته PTZ
آنچه در این نوشته خواهیم گفت

بارها دوربین های مداربسته را در مکان های مختلف دیده ایم و کم و بیش درباره آنها اطلاعاتی داریم. در واقع زمانیکه اسم دوربین های مداربسته به گوشمان می خورد ناخداگاه به یاد هر آنچه که مربوط به امنیت می شود می افتیم.

امروزه دوربین های مداربسته توانسته نقش بسیار مهمی در زندگی ما داشته باشد.

دوربین های مداربسته بالا بردن میزان امنیت در خانه ها و در محل کسب و کار را تضمین می نمایند و حتی در زمانی که سرقت یا اتفاق ناگواری رخ می دهد می توانند کمک بسزایی به پیدا کردن سارقان بکند چه بسا دیدن دوربین های مداربسته به تنهایی می تواند از اتفاق افتادن مسائل این چنینی نیز جلوگیری کند.

پس در نتیجه دوربین های مداربسته یک نیاز در جامعه امروزی است و اگر شما به دنبال دوربین مداربسته مورد نظرتان هستید می توانید با مراجعه به هایک ویژن دوربین مد نظر خود را پیدا کنید.

منظور از دوربین مداربسته PTZ چیست ؟

دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارد و مردم با توجه به نیازشان می توانند دوربین مداربسته مورد نیاز و مناسب خود را تهیه نمایند.

بطور کلی دوربین مداربسته PTZ به نام دوربین های گردان در بین مردم شناخته شده است و از لحاظ سیگنال می تواند به دو دسته اصلی آنالوگ و IP تقسیم شوند.

در معنای لغوی PTZ مخفف Pan Tilt Zoom می باشد که قابلیت چرخش در جهات مختلف (افقی و عمودی) دارد.

Pan: به معنی داشن قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه از چپ به راست.

Tilt : به معنی داشتن قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین.

Zoom : به معنی داشتن قابلیت زوم اپتیکال.

این نوع دوربین مداربسته قابلیت زوم کردن در یک زاویه خاص را نیز دارند.

دوربین های PTZ به دلیل گنبدی شکل بودن جز دوربین های مداربسته دام قرار می گیرد. این دوربین مداربسته نام مختلفی همچون دوربین اسپید دام و دام را نیز دارند ولی از نظر تکنولوژی پیشرفته تر هستند.

برای مشاهده این نوع دوربین مداربسته می توانید به صفحه دوربین های مداربسته PTZ مراجعه نمایید.

در این مقاله می خواهیم این نوع دوربین مداربسته را مورد بررسی قرار دهیم و با نحوه عملکرد و کاربرد آن آشنا شویم پس، با ما همراه باشید.

ویژگی های PTZ

ویژگی های PTZ

این نوع دوربین مداربسته به دلیل پیشرفته بودن و داشتن یکسری از ویژگی ها بسیار از نظر مصرف کنندگان پر طرفدار است.

در این بخش می خواهیم به علت پر طرفدار بودن این دوربین بپردازیم:

از نظر قابلیت زوم

دوربین مداربسته PTZ دارای زوم اپتیکال هستند. حال سوال پیش می آید که زوم اپتیکال چیست و چرا وجودش در دوربین مداربسته PTZ یک امتیاز محسوب می شود؟

زوم اپتیکال که با نام متغیر نیز شناخته می شود می تواند در زمان زوم کردن کیفیت تصویر را حفظ کند.

میزان زوم اپتیکال را با ضریب x نشان می دهند و به این معناست که به تعداد هر x می تواند اندازه واقعی بر سوژه زوم کند به عنوان مثال اگر عدد ۱۵x باشد بیانگر ۱۵ برابر اندازه واقعی بر سوژه زوم می شود و کیفیت بسیار بالا می باشد که کاملا قابل مشاهده است.

از نظر دید در شب

دوربین مداربسته PTZ می تواند دارای قابلیت دید در شب می باشند ولی نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که برد این دید در شب محدود است و معمولا در سطح برد دید نمی باشد و برای این کار بهتر است محیطی که در آن این دوربین مداربسته را نصب می کنید از نور مناسبی برخور دار باشد تا بتواند تصویر را با کیفیت بهتری ثبت کند.

بسیاری از مشتریانی که دوربین مداربسته تهیه می نمایند نگران خرابی آن نیز هستند که هایک ویژن توانسته این مشکل را حل کند کافیست به صفحه گارانتی هایک ویژن مراجعه نمایید تا بتوانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

تفاوت PTZ با دوربین های مداربسته دام

هر دو مدل دوربین مداربسته اسپید دام (PTZ) و دام (Dome) از نظر ظاهری به هم شباهت هایی دارند که امکان دارد تشخیص را برای ما سخت کند اما در بسیاری از موارد بخصوص در عملکرد با هم تفاوت هایی دارند که باعث وجه تمایز زیادی شده اند. در این بخش می خواهیم از جهات مختلف این دو نوع دوربین مداربسته را باهم مورد بررسی قرار دهیم.

زاویه دید

دوربین های اسپید دام به دلیل داشتن قابلیت حرکات چرخشی به نسبت دوربین مداربسته دام می تواند محدوده بیشتری را پوشش دهد اما دوربین های مداربسته دام فقط می تواند نقاط مشخص شده را می تواند پوشش دهد.

برای درک بهتر این مطالب و همینطور کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چرخش تصویر دوربین مداربسته و زاویه دید آن بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

مقاومت بدنه

بدنه دوربین های مداربسته دام در برابر گرد و غبار و همینطور تغییرات جووی از مقاومت بالایی برخوردار نیستند و به همین دلیل بیشتر در فضای بسته نصب می گردد اما دوربین های مداربسته اسپید دام بدنه مقاوم تری دارند و در فضاهای باز نصب می شوند.

لنز

در دوربین های مداربسته دام لنز های ثابت مورد استفاده قرار می گیرند که این لنز ها برای هر مدل از ۷۰ تا ۱۰۰ درجه می تواند باشد اما در دوربین های مداربسته اسپید دام متغیر است و می تواند به صورت افقی ۳۶۰ درجه و عمودی زاویه ۱۸۰درجه را پوشش دهد.

محل نصب

یکی از مهم تری وجه تمایز این دو نوع دوربین مداربسته محل نصب آنها می باشد که دوربین های دام در فضای بسته و در وسط سقف و گوشه اتاق نصب می گردد ولی دوربین های اسپید دام در فضای باز و در ارتفاع قرار می گیرد تا بتواند محدوده بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

تکنولوژی

در دوربین های مداربسته اسپید دام به دلیل پیشرفته تر بودن تکنولوژی به نسبت دوربین های مداربسته دام از قیمت های بیشتری برخوردار است اما نکته قابل توجه وجود مزایای فراوان این نوع دوربین مداربسته است که داشتن قیمت بالا طبیعی می باشد.

شما می توانید با مراجعه به صفحه لیست قیمت هایک ویژن از به روز ترین قیمت های دوربین ماربسته مطلع شوید.

کاربرد PTZ

کاربرد PTZ

این نوع دوربین مداربسته در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند یک انتخاب مناسب برای همه افرادی که می خواهند امنیت فضای مورد نظرشان تامین شود باشد.

از این نوع دوربین مداربسته در محدوده های وسیع استفاده می شود. مکان هایی همانند کارخانه ها ، مراکز صنعتی و سوله ها که به نسبت سایر مکان ها نیاز به حفظ امنیت بیشتری دارد.

در استدیوم های ورزشی که می خواهند روی سوژه های زوم شود نیز می توان مورد استفاده قرار داد.

همینطور در جاهایی مانند پارکینگ ها که خوانندن پلاک ها بسیار مهم است دوربین های PTZ کار را برای ما آسوده کرده است.

ویژگی های PTZ

یکی از مهم ترین ویژگی های این دوربین مداربسته که در راستای راحتی کار برای مصرف کنندگان می باشد وجود PRESET ها است.

PRESET ها کاربر می تواند دوربین PTZ را عملکرد هایی همچون زوم کردن، فوکوس ثبت تصاویر در نقطه مورد نظر را تنظیم نماید پس از آنکه کاربر تنظیمات لازمه را بر اساس یک سری از شرایط مکانی و محیطی در دستگاه ضبط DVR تعریف کردند دوربین مداربسته PTZ با خواندن این دستور العمل ها بطور خودکار عمل می کند.

حال میدانستید که می توانید با استفاده از تنظیمات میکروفون در dvr، صدا های محیط اطراف را ضبط کنید؟ هیچوقت برای انجام اینکار، دیر نیست، یاد بگیرید و انجام دهید.

این دوربین این امکان را باری شما فراهم کرده است که به صورت زمان بندی شدهروی محل مشخص فوکوس کند و آن را به شما نشان دهد.

به مجموع اینPRESET ها که با ترتیب زمان مشخص یکی پس از دیگری اجرا می شوند یک Sequence می گویند.

عملکرد اینPRESET ها به این گونه است که شما می توانید این دوربین طوری تنظیم کنید که یک PRESET بر روی درب ورودی در ساعت مشخص به عنوال مثال ۱۰ ثانیه تعریف نمایید و یک PRESET را برای مشاهده درب خروجی در ۱۵ ثانیه تنظیم نمایید.

کاربرد PTZ چیست ؟

دوربین های مداربسته PTZ در مکان های مختلفی کاربرد دارد. این دوربین به دلیل داشتن مقاومت بالای بدنه و همچنین محدوده پوشش وسیع می تواند در مکان هایی همچون کارخانه ها و سوله ها کاربرد داشته باشد.

منظور از دوربین مداربسته PTZ چیست ؟

این دوربین مداربسته که ظاهر گنبدی شکلی دارد که مانند دام می باشد با داشتن ویژگی های فراوان توانسته بسیاری از مشتریان را از خود راضی نگه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *