دوربین مداربسته چیست

دوربین مداربسته چیست | معرفی انواع، تجهیزات مرتبط و قیمت
آنچه در این نوشته خواهیم گفت

دوربین مداربسته یک اصطلاح صنعتی می باشد که امروزه کاربرد فراوانی هم دارد، دوربین مداربسته توانسته است در زندگی ما نقش مهمی داشته باشد و در مسئله امنیت و نظارت حرف اول را بزند.

امروزه با گذشت زمان، تکنولوژی در حال پیشرفت می باشد و در این راستا نیاز ما به اطلاعات و آگاهی درباره محصولات و در هنگام خرید بالا می رود.

تکنولوژی دوربین های مداربسته روز به روز در حال پیشرفت می باشد و ما در خرید آنها باید اطلاعاتی کافی داشته باشیم.

در خرید دوربین مداربسته باید بدانیم که کدامین دوربین چه کاربردی و چه ویژگی هایی دارد، در غیر اینصورت امکان دارد با مشکل رو به رو شویم و قابلیت های دوربین خود را نشناسیم.

با ما همراه باشید تا در ادامه به طور کامل کارایی و ویژگی های دوربین مداربسته را شرح دهیم.

چرا می گویند دوربین مدار بسته ؟

اصطلاح مداربسته در دوربین ها بسیار کاربرد دارد. بسیاری از افراد نمی دانند که این اصطلاح دقیقا به چه معناست. حال می خواهیم به طور کامل و مختصر برایتان توضیح دهیم که این اصطلاح چرا در دوربین ها به کار می رود.

دوربین های مداربسته یا Cctv برای حفاظت و امنیت محیط استفاده می شوند و وقتی مبحث حفاظتی به میان می آید، باید از وسیله ای استفاده کرد که هرکسی دسترسی به آن را نداشته باشد.

دوربین های مداربسته اطلاعاتی را که دریافت می کنند به دستگاه dvr انتقال می دهند و سپس تنها رابط کاربری و یا مدیر دستگاه امکان بازدید و تغییر و انجام تمامی امکانات را دارد.

اگر شما قصد خرید دوربین مداربسته را دارید و نگران خرابی دستگاه خود و یا مشکلی که در آینده می تواند رخ بدهد هستید، می توانید از هایک ویژن محصولاتتان را خرید کنید و از گارانتی هایک ویژن استفاده کنید.

این موضوع که هنگام خراب شدن دستگاه و قطع تصویر، تصاویر قبلی ثبت و ذخیره می شوند از قابلیت های مداربسته بودن دوربین ها می باشد و تنها کسی که به آن اطلاعات دسترسی دارد، مدیر و یا ادمین دستگاه می باشد.

انواع تجهیزات دوربین مداربسته چیست ؟

انواع تجهیزات دوربین مداربسته چیست ؟

دوربین های مداربسته (cctv) از کنار هم قرار گرفتن اجزای متفاوتی تشکیل می شوند و هرچقدر اجزای متفاوتی در ساخت ان دخیل باشد، دوربین کارایی های متفاوت تری نسبت به باقی دوربین ها دارد. شما می توانید به روز ترین دوربین های مداربسته، با امکانات بی نظیر را از هایک ویژن تهیه کنید.

لازم به ذکر است که از اصلی ترین اجزای دوربین مداربسته چیپ تصویر می باشد، که باید از بهترین چیپ تصویر در دوربین استفاده شود تا در مرور زمان مشکلی برای تصویر دوربین مداربسته شما پیش نیاید.

چیپ تصویر به گونه ای عمل می کند که نور ابتدا از لنز دوربین می گذرد و به سنسور تصویر دوربین برخورد می کند. سپس چیپ تصویر که از پیکسل تشکیل شده است، رشته های نوری را به تصویر دیجیتال تبدیل می کند.

در ادامه می خواهیم تجهیزاتی که برای نصب دوربین مداربسته نیاز است را نام ببریم و مختصرا توضیح دهیم.

دستگاه دی وی آر (DVR)

دستگاه دی وی آر (بیشتر -> DVR هایک ویژن ) بخشی از تجهیزات مهم برای نصب دوربین مداربسته آنالوگ می باشد که وظیفه ضبط و پخش تصاویر دوربین ها را بر عهده دارد.

دستگاه ان وی آر (NVR)

عملکرد دستگاه ان وی آر (NVR هایک ویژن ) عیناً مثل دستگاه دی وی آر می باشد، با این تفاوت که این دستگاه برای دوربین های تحت شبکه به کار می رود و روند ثبت تصاویر را از طریق کابل شبکه منتقل می کند.

کابل بی ان سی (BNC)

ابن کابل برای دوربین های آنالوگ مورد استفاده قرار می گیرد و یک رابط مخابراتی است که معمولا برای اتصال کابل های کواکسیال به دستگاه های مختلف استفاده می شود.

کابل شبکه (IP)

کابل های شبکه برای اتصال در شبکه های کامپیوتری طراحی شده است که با استفاده از آن نویز را کاهش می دهند و برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند.

هارد ذخیره ساز تصاویر (Hard)

هارد ذخیره ساز تصاویر (Hard)

برای هر دستگاه پخش کننده ای باید یک دستگاه ذخیره ساز تعبیه شود که تمامی تصاویر و اطلاعات ضبط شده را ذخیره کند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه هارد دیسک مراجعه کنید.

مانیتور و نمایشگر تصویر

مانتیور و صفحه نمایش برای راحتی نظارت و دریافت تصاویر می باشد که همینطور برای تنظیمات تصاویر و نوع عملکرد دوربین باید صفحه نمایش وجود داشته باشد (بیشتر -> رزولوشن تصویر در دوربین مداربسته )

لنز دوربین مداربسته (Lenz)

لنز ها به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم می شوند و برای زاویه تصویر برداری و زوم در تصاویر نقش دارند. برای مطالعه بیشتر به صفحه لنز دوربین مداربسته مراجعه کنید.

رک شبکه و سرور

در این جعبه دستگاه و متعلقات دوربین مداربسته قرار می گیرد که به دوسته ایستاده و دیواری تقسیم می شود.

ایستاده : این نوع جعبه ها بیشتر برای چندین سرور، DVR و NVR استفاده می شود چراکه قابلیت این را دارد تا در مجموعه های بزرگ نظارتی امنیتی استفاده شود.

دیواری : این نوع رک ها مناسب منازل و مغازه ها و فروشگاها می باشد و فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

پرژکتور، مادون قرمز

در صورتی که دوربین شما فاقد تکنولوژی دید در شب باشد باید از این نوع پرژکتور ها و نور افکن ها استفاده کنید. در غیر اینصورت تصاویر شما در شب تاریک نمایش داده می شود. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تکنولوژی دید در شب می توانید به صفحه (انواع دوربین مداربسته) مراجعه کنید.

دوربین مداربسته چه کاربردی دارد ؟

دوربین مداربسته چه کاربردی دارد ؟

بیشترین استفاده از دوربین مداربسته (CCTV) در سیستم های امنیتی و نظارتی می باشد.

دوربین های مداربسته سالیان سال است که در اماکنی همچون فروشگاه ها، منازل، پایگاه های نظامی و مغازه ها خوش درخشیده اند.

با کاهش هزینه ها در ساخت دوربین ها و تجهیزات آن، امروزه دوربین های مداربسته را در کسب و کار های کوچک و حتی خانه های خصوصی مشاهده می کنیم.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی این امکان به وجود امده است که بتوانیم دوربین های خود را از راه دور و به کمک تلفن همراه نیز کنترل کنیم.

انواع دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته و یا به عبارتی CCTV، در اشکال و انواع متنوعی به بازار عرضه شده اند و به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از : دوربین های دام، بولت، اسپید دام، چشم ماهی و دوربین های مخفی و صنعتی.

دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه، نسل جدید دوربین های مدار بسته هستند، این دوربین ها با توجه قابلیت های ویژه ای که دارند گزینه مناسبی برای جایگزین کردن با دوربین های آنالوگ هستند، برای مشاهده این مدل دوربین ها می توانید به صفحه دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن مراجعه کنید.

دوربین مداربسته آنالوگ

سیستم مداربسته آنالوگ را می توان نسل قدیمی تر دوربین های مداربسته معرفی کرد.

این دوربین ها به دلیل سادگی و ارزان قیمت بودن هنوز هم با استقبال زیادی روبه رو هستند.

شما می توانید از این دوربین ها به راحتی و سادگی استفاده کنید و در عین حال از کیفیت خوب آن بهره ببرید.

برای مشاهده این مدل دوربین به صفحه دوربین آنالوگ هایک ویژن مراجعه کنید.

قیمت دوربین مداربسته

قیمت دوربین های مداربسته به عوامل متعددی بستگی دارند، از جمله این موارد می توان به کیفیت تصویر، قابلیت دید در شب، جنس بدنه و همینطور برند و تکنولوژی آن اشاره کرد. باز کردن مبحث قیمت این دوربین ها خارج از بحث این مقاله است، پس بهتر است برای آگاهی در این باره به صفحه لیست قیمت هایک ویژن مراجعه کنید.

سوالات متداول

منظور از دوربین مداربسته چیست ؟

امروزه دوربین های مداربسته به یکی از مهم ترین سیستم های نظارتی در دنیا و همینطور در کشور ما تبدیل شده اند، در این مقاله به صورت کامل به چیستی این مدل دوربین ها می پردازیم.

دوربین های مداربسته در کجا کاربرد دارند ؟

دوربین های مداربسته با توجه به ویژگی هایی که دارند در عناوین مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند، در این مقاله به صورت کامل به کاربرد های این محصول صنعتی پرداخته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *