انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن

انواع دوربین مداربسته و کاربرد آن | از نظر جنس بدنه، لنز
آنچه در این نوشته خواهیم گفت

امروزه شاهده افزایش دوربین مداربسته در اماکن عمومی و منازل هسیتم. این نوع دوربین ها برای ایجاد امنیت بیشتر و نظارت ساخته و وارد بازار شده اند و نقش بسیار پر رنگی در زندگی امروز ما دارند.

دوربین مدار بسته یا همان Closed Circuit Television که به مختصر شده CCT می شناسیم به معنای تلویزیون مداربسته می باشد که وظیفه دارد تصاویر را همراه باصدا ثبت وضبط کند.

بیشتر مردم از دوربین هایی استفاده می کنند که از قابلیت ضبط صدا پشتیبانی می کنند، اما روش راه اندازی آن و تنظیمات اولیه آن را بلد نیستند، در نتیجه باید به صفحه تنظیمات میکروفون در dvr مراجعه کنند و آموزش کاملی در این رابطه ببینند.

دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارد و هر کدام دارای ویژگی های خاص می باشند. اما بطور کلی دوربین های مداربسته از چند جهت قابل بررسی می باشند که در لیست زیر به آنها اشاره کرده ایم، توجه داشته باشید که برای خرید هر یک مدل های معرفی شده می توانید به صفحه هایک ویژن مراجعه کنید.

نوع بدنه انواع دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته هر کدام دارای قابلیت های گوناگون می باشد که ما در این مقاله با گرداوری اطلاعات مختصر و جامع سعی کردیم شما با آگاهی کامل دوربین مورد نظر خود را تهیه کنید.

خریداران و کاربران عزیز، اگر می خواهید بهترین برند تولیدی دوربین مداربسته را بشناسید و مقایسه آنها با سایر برند ها را مطالعه کنید، به صفحه بهترین برند های دوربین مداربسته مراجعه کنید.

دوربین مداربسته دام

دوربین مداربسته دام

این نوع دوربین به دلیل داشتن ظاهری به شکل گرد شبیه به گنبد است چرا که در زبان انگلیسی Dome به معنای گنبد است. این دوربین مداربسته در زیر سقف ها نصب شده و به دلیل پلاستیکی بودن جنس بدنه اش از مقاومت خوبی برخوردار نمی باشد و باید در جایی نصب شود که کمترین میزان تغییرات جوی همچون برف و باران صورت می گیرد.

دوربین های مداربسته همانطور که می دانید انواع مختلفی دارند و کارایی های متنوعی از خود نشان می دهند. کسانی که می خواهند اطلاعاتی در این زمینه کسب کنند باید بدانند که دوربین مداربسته چیست و چه کاربردی دارد.

این دوربین در مکان های بسته مانند هتل ها، بیمارستان ها، فروشگاه ها و… کاربرد دارد.

دوربین مداربسته دام در دو بخش آنالوگ HD و تحت شبکه تقسیم می شود که از لحاظ کیفیت دوربین آنالوگ HD نسبت به دوربین های آنالوگ از کیفیت بالاتری برخوردار است و تصاویر را با کیفیت ۸ مگاپیکسل ثبت می کند همینطور از لحاظ قیمتی با توجه به خروجی و کارایی بسیار مقنون به صرفه است.

دوربین های دام تحت شبکه نیز تصاویر را با کیفیت بالا ثبت می کنند و دارای آپشن های پیشرفته نظیر تشخیص چهره، شمارش افراد و تشخیص گرمایی می باشد.

برای مشاهده این مدل دوربین ها به صفحه دوربین مداربسته دام هایک ویژن مراجعه کنید.

دوربین مداربسته اسپید دام PTZ

 دوربین مداربسته اسپید دام PTZ

دوربین مداربسته اسپید دام یک نوع دوربین حرفه ای می باشد که دارای قابلیت های چشمگیری است. این دوربین در بازار با نام های دوربین گردان یا دوربین چرخشی شناخته می شود. این نوع دوربین از نظر ظاهری شباهت به دوربین دام دارد با این تفاوت که دارای قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه می باشد.

این دوربین قابلیت تصویر برداری گسترده تری نسبت به سایر انوع دوربین های مداربسته دارد، اما تمامی دوربین های مداربسته هایک ویژن، زاویه دید گسترده ای را پشتیبانی می کنند.

اگر قصدتان خرید دوربین مداربسته است، پیشنهاد میکنیم که حتما از تمامی اطلاعات آن با خبر شوید تا در روند خریدتان مشکلی بوجود نیاید. برای درک بهتر زاویه دید دوربین، دکمه زیر را لمس کنید.

آپشن هایی که این نوع دوربین مداربسته دارد باعث وجه تمایز آن با سایر دوربین های مداربسته شده است.

این دوربین دارای زوم اپتیکال می باشد که می تواند هنگامی که عکس را زوم می کنیم افت کیفیت نداشته باشیم و وضوح آن حفظ شود و همنطور تصاویری که کیلومترها با ما فاصله دارند قابل تشخیص باشد. واحد زوم اپتیکال را با X نشان می دهند برای مثال اگر در مشخصات ۱۰x را دیدید به این معناست که قادر است تا ۱۰ برابر اندازه واقعی تصویر زوم کند.

قابلیت چرخش اسپید دام به دو صورت عمودی و افقی صورت می گیرد که از زاویه افقی هیچ محدودیتی ندارد و در زاویه عمودی بیش از ۹۰ درجه می چرخد.

دوربین مداربسته اسپید دام را می توان در جاهای بزرگ نصب کرد که تمامی محدوده را پوشش دهد. همچنین می توان از طریق بخش پریست (Preset) تنظیم کرد که در چه ساعاتی چه محدوده را بطور خودکار ثبت کند.

این دوربین می تواند تا ۱۲۸ گیگ رم را پشتیبانی کند. همچنین در نسخه بی سیم می توان از سیم لن استفاده کرد و در صورت تمایل کابل شبکه دوربین را به دستگاه nvr هایک ویژن وصل نمود.

توجه داشته باشید که ویژگی های گفته شده مختص برخی از دوربین های دام PTZ می باشد و ممکن است که قیمت این محصولات با یک دیگر متفاوت باشد، برای مشاهده قیمت تمامی محصولات این مدل به صفحه لیست قیمت هایک ویژن مراجعه کنید.

از مزیت های دیگر این نوع دوربین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قابلیت دید در شب
  • قابلیت کنترل از راه دور

دوربین مداربسته بولت

دوربین مداربسته بولت

دوربین های مداربسته بولت دارای بدنه استوانه هستند و شباهت زیادی به گلوله دارند جنس بدنه این نوع دوربین ها از فلز است و مقاومت بالایی دارند و بیشتر در فضاهای بیرونی نصب می گردند ور برابر برف و باران نیز دوام خوبی دارد.

این دوربین مداربسته از استاندارد IP66 و IP67 پشتیبانی می کنند و اغلب روی دیوار ها و زیر سقف ها نصب می گردد.

آیا نمی دانید استاندار IP چیست و چه ارتباطی با دوربین مداربسته دارد؟ به صفحه استاندارد IP در دوربین مداربسته مراجعه کنید و اطلاعات خود را در این رابطه بالا ببرید. دیگه جایی خجالت زده نمی شید از نداشتن اطلاعات درباره استاندار IP.

همچنین این نوع دوربین مداربسته همانند سایر دوربین ها قابلیت دید در شب را نیز دارد و از نظر کیفیت ثبت تصاویر از ۱ تا ۱۲ مگاپیکسل را در برمی گیرد.استاندارد IP در دوربین مداربستههمچنین این نوع دوربین مداربسته همانند سایر دوربین ها قابلیت دید در شب را نیز دارد و از نظر کیفیت ثبت تصاویر از ۱ تا ۱۲ مگاپیکسل را در برمی گیرد.

دوربین مداربسته چشم ماهی

دوربین مداربسته چشم ماهی

دوربین مداربسته چشم ماهی (Fisheye) به دلیل شباهت ظاهری به چشم ماهی به این نام شناخته می شود. از ویژگی های مهم این دوربین می توان به ثبت تصاویر در ۱۸۰ و ۳۶۰ درجه اشاره کرد.

شما می توانید با خرید یک دوربین مداربسته چشم ماهی در تعداد دوربین های مورد نیاز خود صرفه جویی کنید.

بهترین مکان برای نصب این دوربین مداربسته در سقف های بلند می باشد که برای ثبت تصاویر واضح باید در فاصله ۳ تا ۶ متر نصب گردد. همچنین باید در مکان هایی که نور کافی دارند قرار بگیرد چرا که در فضایی که نور کافی وجود نداشته باشد قادر به تشخیص کامل تصاویر نمی باشد.

دوربین مداربسته فیش آی در برابر گرد و غبار و همینطور تغیرات جوی هوی مقام نمی باشد و بهتر است در مکان ها سرپوشیده نصب شود.

دوربین مداربسته باکس BOX یا صنعتی

 دوربین مداربسته باکس BOX یا صنعتی

دوربین های مداربسته باکس ظاهری مکعب مستطیل دارد و همونطور که از اسمش پیداست در موارد صنعتی کاربرد دارد و لنز آن بطور کاملا مجزا می باشد و باید جداگانه نصب گردد.

بدنه این نوع دوربین مداربسته از پلاستیک و یا فایبرگلس می باشد و مقاوم در برابر تغییرات جوی هوا نبوده و ضد آب نیست که بهتر است اگر در فضای بیرونی نصب می شود یک کاور و یا باکس محافظ داشته باشد.

دوربین مداربسته باکس قابلیت دید در شب ندارد ولی می تواند در فضاهای کم نور تصاویر با کیفیت را ثبت کنند.

کیفیت تصویر در انواع دوربین

رزولویشن یکی از فاکتور های اصلی دوربین های مداربسته می باشد. در تعریفی دیگر رزولویشن به معنای واحد اندازه گیری تصویر می باشد بصورتی که هر چقدر ابعاد تصویر کوچک تر باشد رزولویشن کمتر است و در عین حال هر چقدر ابعاد تصویر بزرگتر باشد رزولویشن نیز بیشتر خواهد بود.

  • ۱ مگاپیکسل = (۱۲۸۰*۷۲۰) HD
  • ۲ مگاپیکسل = (۱۹۲۰*۱۰۸۰) Full HD
  • ۳ مگاپیکسل = ۲۰۴۸*۱۵۳۶
  • ۴ مگاپیکسل =۲۵۶۰*۱۴۴۰
  • ۵ مگاپیکسل =۲۵۳۶*۱۹۲۰
  • ۸ مگاپیکسل = ۳۸۴۰*۲۱۶۰ (۴K)

لنز انواع دوربین مداربسته

لنز در انگلیسی Lens مجموعه استوانه ای شکل به همراه یکسری عدسی های سیقل داده شده که پشت سرهم قرار گرفته شده است و نور با عبور از یکسری از عدسی ها پشت سر هم به سطح سنسور متصل شده و به کیت لنز برخورد می کند و تصاویر را با توجه به طول و عرض سنسور ثبت می گردد.

لنز دوربین مداربسته بطور کلی به سه دسته تقسیم می شود :

  • لنز Fix (ثابت)
  • لنز varifocal (متغیر) با تنظیم دستی
  • لنز varifocal motorized (متغیر موتورایز)

لنز ثابت

نوعی لنز که امکان تغییر فاصله کانونی وجود ندارد و فاصله کانونی ثابتی دارد. امکان تنظیم فوکوس را دارد و و معمولا از چهار تا عدسی تشکیل شده است. این نوع لنز پس از دریافت نور در زاویه ثابت آن را به چیپ تصویر منتقل می کند.

انواع رایچ لنز های ثابت: معمولا این نوع لنز با فاصله کانونی ۲.۸، ۳.۶، ۴، ۶ و ۱۲ میلیمتر ساخته شده است.

انواع پایه لنز های ثابت: لنز های ثابت بر پایه S mount) M12) یا D mount ساخته می شوند.

لنز متغیر

این نوع لنز که به نام وری فوکال نیز شناخته می شود و همانند اپتیکال زوم به داخل و بیرون می تواند زوم کند.

این لنز می تواند طوری تنظیم شود که محدوده بیشتری را پوشش دهد یا یه محدوده کوچک تر را با جزئیات بیشتر ثبت کنند.

لنز وری فوکال می تواند فاصله کانونی را تغییر دهد و همچنین قابلیت تغییر زوم و زاویه دید را دارد.

از مزیت های این لنز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف پذیری در نصب
  • دارای کیفیت بالای ثبت تصاویر
  • داشتن قیمت مناسب
  • نصب آسان و راحت

لنز متغیر موتورایز

این نوع لنز در دوربین های پیشرفته تر مورد استفاده قرار می گیرد. از قابلیت چشمگیر این لنز می توان به دادن این امکان به کاربر که از راه دور بتواند فاصله کانونی را تغییر دهد اشاره کرد.

تغییر فاصله کانونی دوربین مداربسته به وسیله لنز متغیر موتورایز از طریق موتور الکتریکی صورت می گیرد.

نوع تکنولوژی در انواع دوربین مداربسته

نوع تکنولوژی در انواع دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته از نظر تکنولوژی نیز با هم متفاوت هستند و ما آنها را در دو دسته طبقه بندی کردیم.

دوربین مداربسته آنالوگ

این نوع دوربین ها امواج آنالوگ را دریافت و اطلاعات صدا و تصویر مورد استفاده قرار می دهند. این دوربین ها به وسیله کابل های دو رشته ای مجزا برای انتقال استفاده می شود که هر کدام توسط یک رشته از سیم ها نقش جلوگیری از نویز بر سیم اصلی را ایفا می کند.

از سری کابل هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد کابل کواکسیال Rg59 می باشد. این دوربین ها با سایر کابل های مورد نیاز نیز سازگار می باشد.

مزایا: یکی از مهم ترین ویژگی این نوع دوربین مداربسته داشتن قیمت مناسب می باشد زیرا این دوربین نسبت به سایر دوربین های مشابه قیمت ارزان تری دارد و مقنون به صرفه می باشد.

نصب راحت و سریع این نوع دوربین مداربسته نیز یکی دیگر از مزایا به حساب می آید. بسیاری از سازمان ها و شرکت ها روش نصب این دوربین را به کارکنان خود آموزش دادند چرا که استفاده راحتی دارد. به همین دلایل طرفداران دوربین مداربسته آنالوگ بیشتر می باشد.

معایب: از معایب این دوربین مداربسته می توان به کم بودن کیفیت تصاویر اشاره کرد. همچنین نویز می تواند بسیار سریع آنها را تحت ثاثیر قرار دهد. حساس بودن این دوربین ها نسبت به اختلالات الکترومغناطیسی و پارازیت های ناشی از نوسانات برق هستند که تاثیر مستقیم روی کیفیت تصاویر دارند. به همین دلیل به کابل ها و تجهیزات با کیفیت نیاز است.

دوربین مداربسته تحت شبکه: امروزه این نوع دوربین های مداربسته جایگزین دوربین های آنالوگ شده اند.

این نوع دوربین با داشتن کیفیت بسیار بالا تر و پیشرفته به سرعت طرفداران زیادی پیدا کرده است.

به عبارتی این دوربین ها یک کامپیوتر کوچک هستند که توانایی دارد پردازش تصاویر را در خود دوربین انجام دهد.

مزایا: بر خلاف دوربین های آنالوگ این نوع دوربین نیاز دارد که به وسیله کابل انتقال تصویر را انجام دهد. همچنین می تواند صدا را در دوطرفه جا به جا کند در واقع می تواند همانند یک تلفن همراه عمل کند.

اتصال این نوع دوربین به وای فای و شبکه های موبایلی یکی از نقاط قوت این دوربین می باشد.

معایب: یکی از معایب این دوربین مداربسته داشتن قیمت بالای آن نسبت به دوربین های آنالوگ می باشد البته دلیل این تفاوت قیمتی به دلیل داشتن قابلیت پردازش تصویر در خود دوربین می باشد.

دوربین مداربسته تحت شبکه اطلاعات موجود بر روی شبکه عمومی جا به جا می کند و بر خلاف توربو اچ دی این تصاویر را از طریق کابل ها و شبکه خصوصی انتقال می دهد که می توند توسط هکر ها هک شود.

دوربین های مداربسته کاور یا مخفی

دوربین های مداربسته کاور یا مخفی

یک نوع دیگر از دوربین ها می توان به دوربین های مداربسته مخفی یا مینیاتوری اشاره کرد.

همانطور که از اسم این دوربین ها مشخص است این دوربین ها به نسبت سایر دوربین های مداربسته از نظر ظاهری بسیار کوچک تر و پنهان از دید دیگران می باشند. به همین دلایل هرگونه فروش این مدل دوربین ها در ایران ممنوع می باشد.

طبق برخی از گزارشات، برخی از دوربین های مداربسته مخفی تولید شده در سال های پیش، دچار مشکل فنی شده و بعد از مدتی از کار می افتند، اگر شما هم به این مشکل برخورده اید، هیچ نگران نباشید زیرا می توانید با مراجعه به گارانتی معتبر فروشگاه خود به راحتی محصول خود را تعمیر و یا حتی تعویض کنید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه گارانتی هایک ویژن مراجعه کنید.

دوربین مداربسته سوزنی

دوربین مداربسته سوزنی به دلیل داشتن ابعاد کوچک قابلیت نصب در پشت میز، گلدان و… را دارد اما برای داشتن تصویر با کیفیت باید نور کافی وجود داشته یاشد.

خصوصیات ظاهری این دوربین بصورت زیر می باشد:

  • ارتفاع ۴۲ متر، عرض ۴۰، طول ۴۸ میلی متر و وزن ۱۷۰ گرم

از قابلیت های این دوربین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه
  • قابلیت تغییر سرعت جهت زاویه ۴۰۰ درجه بر ثانیه
  • قابلیت تشخیص حرکت
  • قابلیت بزرگنمایی ۱۲ برابر اپتیکال
  • قابلیت داشتن برنامه ریزی
  • قابلیت تشخیص چهره

دوربین مداربسته لامپی

این دوربین می تواند تصاویر را بصورت واید ثبت کند و اطراف تصویر را بصورت ۳۶۰ درجه تصویر برداری کند. این نوع دوربین مداربسته یک نوع دوربین بی سیم می باشد و روی سقف نصب می شود.

همچنین شما می توانید این دوربین را در داخل اباژور یا چراغ مطالعه نصب کنید.

از ویژگی های این دوربین مداربسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصال به وای فای
  • قابلیت تشخیص حرکت
  • دید در شب
  • انتقال دو طرفه صدا
  • تصویر برای Full HD

دوربین مداربسته پین هول

این نوع دوربین مداربسته دارای یک لنز کوچک به شکل دایره می باشد که می تواند تصاویر را کنترل کند. اغلب این مدل دوربین را در داخل یا پشت یک وسیله نصب می کنند.

از ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره نمود:

اندازه ۳*۳ سانتی متر

داشتن کیفیت بالا

دارا بودن رزولوشن بسیار خوب

دارای لنز (۸۵ درجه) و لنز (۷۰درجه)

هک دوربین مداربسته چیست ؟

هک دوربین مداربسته شاید معظل بسیاری از افراد باشد که رد مکان های بسیار حساس دوربین های مداربسته ای نصب کرده اند.

آیا میدانید که دوربین های مداربسته شما، می توانند چشم هایی بینا برای سارقان باشند؟

اگر عجله کنید می توانید روش هک دوربین مداربسته را به طور کامل یاد بگیرید و از هک شدن دوربین های خود جلوگیری کنید.

دوربین مداربسته به چند دسته تقسیم می شود ؟

در این مقاله انواع دوربین های مداربسته را از نظر بدنه، کیفیت تصویر، انواع لنز بکار رفته و نوع تکنولوژی مورد بررسی قرار دادیم.

کدام دوربین مداربسته مناسب من است ؟

دوربین های مداربسته انواع مختلفی دارند که هر کدام از این انواع ویژگی های خاص خود را شامل می شوند، در این مقاله به صورت کامل میتواند با دوربین مداربسته مورد نیاز خود آشنا شوید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *